Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Zes topopleidingen, negen eerste plaatsen in nieuwe Keuzegids

02 november 2015
Bèta-opleidingen aan de RUG scoren goed

Zes bacheloropleidingen aan de Rijksuniversiteit Groningen krijgen dit jaar van de Keuzegids Universiteiten het kwaliteitszegel 'Topopleiding'. Negen Groningse opleidingen worden beoordeeld als de beste in hun categorie. In de lijst van Beste Universiteiten staat de Rijksuniversiteit Groningen in de categorie Brede Klassieke Universiteiten op de tweede plaats.

Topopleiding

De Keuzegids Universiteiten 2016 kent het predicaat Topopleiding toe aan opleidingen die in de beoordeling een totaalscore van 76 punten of meer halen. De zes bacheloropleidingen van de Rijksuniversiteit Groningen die volgens deze normen tot de top van het Nederlandse wetenschappelijke onderwijs horen, zijn Archeologie (82 punten), Sterrenkunde (80), Technische Wiskunde (78), Theologie (76), Wijsbegeerte (86) en Wiskunde (78).

Negen Groningse studies beste in categorie

Een studie kan ook de beste in zijn categorie van soortgelijke opleidingen in Nederland zijn, zonder het predicaat topopleiding te krijgen. Negen Groningse studies zijn de beste in hun categorie: Archeologie, Bewegingswetenschappen, Econometrics and Operations Research, English Language and Culture, Farmacie, Informatica, Informatiekunde, Life Science and Technology (ex aequo) en Sterrenkunde.

De Keuzegids Universiteiten wordt jaarlijks uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) en is bedoeld voor scholieren en decanen die zich willen oriënteren op vervolgstudies. De beoordelingen in de gids worden opgesteld aan de hand van studentenoordelen, gegevens van Studiekeuze123 en visitatierapporten. Voor de masteropleidingen bestaat een aparte Keuzegids Masters. Deze verschijnt in februari.

Keuzegids Universiteiten 2016

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:46