Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

‘Ik was zo’n jongen waar IS op loert’

Scholierensymposium Religie en Conflict: Leidt geloof tot strijd?
27 oktober 2015
Celal Altuntas

Leidt geloof tot strijd? Zo’n 125 scholieren buigen zich op 4 november over deze vraag tijdens het scholierensymposium over Religie en Conflict van de RUG. Ze volgen verschillende workshops rondom dit thema bij docenten van de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap. Tijdens de afsluitende collegetour mogen ze vragen stellen aan Celal Altuntas, oud-PKK-strijder en eerwraakdeskundige.

Zet geloof en strijd in één zin en de meeste mensen denken meteen aan Jihad. De afgelopen tijd hebben de media veel aandacht besteed aan radicalisering, fundamentalisme en Jihad. Veel conflicten in de wereld lijken religieus van aard te zijn. Maar wat betekent dit eigenlijk? Is geweld inherent aan religie? Leidt geloven altijd tot strijd?

Op het symposium op 4 november gaan VWO-scholieren discussiëren over de rol die het geloof heeft bij het ontstaan van maatschappelijke spanningen en conflicten onder leiding van docenten van de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de RUG. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere de Islamitische Staat, controverse rondom The Passion, de actualiteit van fundamentalisme en de rol van religie in vredesopbouw.

Celal Altuntas

Speciale gast is Celal Altuntas. Celal is geboren in Koerdistan in Turkije. Mede door zijn opvoeding en omgeving radicaliseerde hij en sloot zich als strijder aan bij de PKK. Toen hij 20 was vluchtte hij met behulp van mensensmokkelaars naar Nederland. Hier zet hij zich nu in als maatschappelijk werker en is een veel gevraagd eerwraakdeskundige bij rechtszaken. Hij heeft twee boeken geschreven over eerwraak en zijn vlucht naar Nederland, was te gast bij Eva Jinek en verscheen met een artikel in Trouw over de ronselmethodes van IS. Tijdens een collegetour onder leiding van dr. Marjo Buitelaar mogen scholieren hem ondervragen en vertelt hij vrij uit over zijn frustraties als kansloze jongere en welk effect dat heeft gehad op zijn eigen radicalisering. Hij denkt dat als IS destijds had bestaan, hij zeker geronseld zou zijn. “Religie had mij van kinds af in haar macht en gaf mij geen ruimte om na te denken. Mijn lichaam was wel van mij, maar geestelijk werd ik gestuurd door de normen en waarden van het religieuze systeem. Ik was een gijzelaar van religie en elke kritiek op mijn religie zag ik als een aanval en bedreiging. De rollen zijn nu omgedraaid en ik bepaal zelf wanneer ik religie toelaat tot mijn leven."

Religie en Conflict

Het symposium is een onderdeel van een groot project rondom religie en conflict dat de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de RUG heeft opgezet. VWO-docenten kunnen ook gebruik maken van lesbrieven of gastlessen aanvragen rondom dit thema. Het is het derde jaar dat de faculteit een speciaal programma voor scholieren aanbiedt. Met eerdere onderwerpen als de Dode Zeerollen en de Kerk als 3D-geschiedenisboek heeft de faculteit zo’n 11.000 leerlingen laten zien welke prominente rol religie speelt in samenlevingen in het heden en verleden. Met deze programma’s loopt de RUG een paar jaar vooruit op de aanbevelingen van de KNAW-commissie o.l.v. Ed Noort over de toekomst van de academische studie van religie. De commissie stelt dat de opleidingen Theologie en Religiewetenschappen in Nederland een duidelijke bijdrage zouden moeten leveren aan het huidige maatschappelijke debat en zich in moeten spannen om scholieren te bereiken.

Laatst gewijzigd:25 juli 2023 13:05