Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Subsidie voor Land Portal

11 december 2014

De Britse regering (UK Department for International Development) heeft een subsidie van bijna 2 miljoen dollar toegekend aan de Land Portal, een open data platform dat allerlei informatie en data rondom land en landrechten van verschillende en betrouwbare bronnen in de hele wereld combineert.

De Land Portal wordt ondergebracht in een Nederlandse stichting waarvan Leon Verstappen, hoogleraar privaatrecht, in het bijzonder notarieel recht aan de Rijksuniversiteit Groningen, voorzitter is. De Rijksuniversiteit Groningen (Globalisation Studies Groningen, onder leiding van prof. Joost Herman) draagt zorg voor de hosting van de Land Portal. De coördinatie zal vanuit de Food and Agriculture Organisation (FAO) te Rome plaatsvinden.

Landrechten zijn fundamenteel voor duurzame economische, sociale en ruimtelijke ontwikkeling. Echter, de ‘land governance’-systemen in veel landen beschermen niet de meest arme en kwetsbare burgers, die vaak in permanent nadelige en onstabiele omstandigheden leven. De vraag hoe land wordt gereguleerd, van de landrechten van boeren en inheemse volken tot de controle over grootschalige landverwerving, is een cruciaal element in de verbetering van de positie van de 1,2 miljard mensen op de wereld die thans in armoede leven. De visie van de Land Portal is om de ‘land governance’ te verbeteren door het delen van informatie, bronnen, innovatie en kennis op het gebied van land en landrechten ten behoeve van mensen die de meest onzekere landrechten hebben en het meest kwetsbaar zijn hun landrechten te verliezen.

De Land Portal is pionier op het gebied van ‘linked’ open data rondom land en landrechten die semantische tools gebruikt om data, informatie en kennis rondom dit thema te delen en aan elkaar te koppelen. Hierdoor wordt het mogelijk om gestructureerde data te publiceren in gestandaardiseerde, leesbare formats, die iedereen kan gebruiken. De Land Portal heeft een land Portal Hub als centraal entreepunt en kent voorts vooralsnog drie onderdelen: Land Book, Land Library en Land Debate. De Land Portal beoogt de leidende online bestemming te worden voor informatie, bronnen, innovatie en netwerken rondom land en landrechten.

Leon Verstappen

Land Portal