Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Educatieve kinderdag op vliegveld Eelde in Pinksterweekend

05 juni 2014

Op zaterdag 7 juni zet de 400-jarige Rijksuniversiteit Groningen vliegveld Eelde op stelten. Er valt die dag van alles te beleven: demonstraties, vliegensvlugge kindercolleges, leuke proefjes en zelfs de mogelijkheid om een bezoekje te brengen aan de toren van de luchtverkeersleiding. Kinderen kunnen op de foto met een indrukwekkend pantservoertuig, met roofvogels of een grote brandweerauto. En als klap op de vuurpijl maakt iedereen kans op het winnen van een rondvlucht boven Groningen.

Ruim 250 kinderen komen naar Eelde

Het programma duurt van 11.00 tot 15.00 uur. De dag wordt georganiseerd door de RUG i.s.m. Groningen Airport Eelde, de Douane, de Koninklijke Marechaussee en de Luchtverkeersleiding Nederland. Voor meer informatie: rug400.nl.

Fietstocht

Bezoekers kunnen rechtstreeks naar vliegveld Eelde komen, maar er bestaat ook de mogelijkheid om op de fiets te komen. De fietstocht is op eigen gelegenheid en start bij het Academiegebouw aan de Broerstraat 5 in Groningen. Tussen 10.00 en 13.00 uur kunnen deelnemers zich in de hal van het Academiegebouw melden. Hier krijgt iedereen dan een fietsroute en een leuke RUG400-rugzak met daarin een gadget en een versnapering voor onderweg.

Kunstbezoek aan Nijsinghhuis

Op 7 juni bestaat voor kunstliefhebbers de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan het Nijsinghhuis van Museum de Buitenplaats in Eelde. Met speciaal georganiseerde rondleidingen zijn muurschilderingen van Matthijs Röling te bewonderen. Ook voor kinderen is er genoeg te beleven: in Museum De Buitenplaats is een expositie van Dick Bruna en kinderen kunnen aan de slag met opdrachtjes.

En voor diegenen die vanaf het Academiegebouw vertrekken, neem voor vertrek een kijkje in de Aula. Hier is de muurschildering ‘boom der kennis’ van Matthijs Röling te zien.

Tijd, plaats en kaartverkoop

Vliegveld Eelde:

11.00 – 15.00 uur, Machlaan 14, Eelde, kaarten kosten € 2,- (RUG-medewerkers betalen € 1,-)

Nijsinghhuis:

11.00 – 15.00 uur, Hoofdweg 78, Eelde, kaarten kosten € 4,- (RUG-medewerkers betalen € 2,-)

400 dagen voor 400 vragen

De kinderdag maakt deel uit van het project 400 dagen voor 400 vragen. Ter gelegenheid van haar 400ste verjaardag gaf de universiteit iedereen de kans vragen voor te leggen aan deskundigen bij de RUG. Ruim 400 vragen zijn er binnengekomen en al deze vragen worden beantwoord: lezingen en experimenten, kinderkenniscafés en kindercolleges, fietstochten en deze familiedag.

Laatst gewijzigd:17 september 2021 09:14