Team met Jan Komdeur wint eerste Bio Art & Design Award
Een team met RUG-hoogleraar Jan Komdeur is een van de drie winnaars van de eerste Bio Art & Design Award 2014. De drie projecten, ieder goed voor 25.000 euro, werden vrijdagmiddag 16 mei bij NWO in Den Haag door de vijfkoppige internationale jury tot winnaars uitgeroepen. Juryvoorzitter, publicist en curator William Myers roemde ze om het feit dat ze alledrie “uitdrukking geven aan thema’s van de 21ste eeuw, het tijdperk van schaarse bronnen, het delen van informatie en klimaatverandering”.
The Perfect Pigeon
Met ‘The Economics of Evolution: The Perfect Pigeon’ wil de Londense Studio Patrick Stevenson-Keating in samenwerking met professor Komdeur (van de vakgroep voor ecologische en evolutionaire studies) het debat stimuleren rondom het eind van de natuurlijke selectie en de invloed van menselijke inmenging in de evolutie van bepaalde soorten. In een speculatief verhaal dat zich afspeelt in ‘offline’ India schetsen zij de rol die een zwerm postduiven kan spelen in het verspreiden van gecodeerde biotechnologische informatie.
De internationale jury, naast Myers bestaande uit Hans Clevers (KNAW), Geert Verbeke (Verbeke Foundation), Karen Verschooren (Z33) en Hub Zwart (Centre for Society and the Life Sciences) koos de winnaars uit elf teams van samenwerkende internationale kunstenaars/ontwerpers en wetenschappers van Nederlandse onderzoeksinstellingen.
Bron: persbericht NWO
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 02:22 |
Meer nieuws
-
17 juni 2025
ERC Advanced grants voor drie onderzoekers van de RUG
De Europese Onderzoeksraad heeft ERC Advanced grants toegekend aan Prof. Inga Kamp, prof. dr. Wouter Roos en prof. Syuzanna Harutyunyan.
-
17 juni 2025
Het brein als blokkentoren
Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...
-
16 juni 2025
Wetenschap Werkt | Druk & Dwars
Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...