Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Opbrengstgericht werken heeft grote effecten op leerlingen

19 maart 2014

Mechteld van Kuijk heeft op 13 maart haar proefschrift genaamd ‘Raising the bar for reading comprehension’ verdedigd. Tijdens haar promotie-onderzoek heeft zij gekeken of een evidence-based nascholing van basisschoolleerkrachten ertoe zou leiden dat leerlingen beter leerden ‘begrijpend lezen’. Tijdens de nascholing, die onder de naam 'Streef Middenbouw' is uitgevoerd in het schooljaar 2011-2012, zijn leerkrachten bezig geweest met de vragen 1) Wat is mijn koers?, 2) Lig ik met mijn leerlingen op koers? en 3) Hoe krijg ik mijn leerlingen op koers? In totaal hebben 33 leerkrachten van groep 4 en 5 meegedaan. Deze leerkrachten gaven les aan 451 leerlingen op 19 scholen in Noord-Nederland. Uit de analyses is gebleken dat de leerlingen van de leerkrachten uit het nascholingsproject aan het eind van het schooljaar aanzienlijk beter lazen dan vergelijkbare leerlingen in vergelijkbare klassen wiens leerkrachten niet aan het project meededen. Deze voorsprong in leesvaardigheid stond gelijk aan ruim een half jaar onderwijs. Verder bleek dat bijna tachtig procent van de Streef Middenbouw-leerlingen op of hoger dan het gewenste niveau presteerde. Uit klassenobservaties bleek wel dat nog niet alle elementen uit de nascholing even optimaal werden geïmplementeerd door de leerkrachten.

Het proefschrift is te downloaden via http://dissertations.ub.rug.nl/faculties/gmw/2014/m.f.van.kuijk/

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:39

Meer nieuws