Skip to ContentSkip to Navigation
About us Latest news News News articles

Opbrengstgericht werken heeft grote effecten op leerlingen

19 maart 2014

Mechteld van Kuijk heeft op 13 maart haar proefschrift genaamd ‘Raising the bar for reading comprehension’ verdedigd. Tijdens haar promotie-onderzoek heeft zij gekeken of een evidence-based nascholing van basisschoolleerkrachten ertoe zou leiden dat leerlingen beter leerden ‘begrijpend lezen’. Tijdens de nascholing, die onder de naam 'Streef Middenbouw' is uitgevoerd in het schooljaar 2011-2012, zijn leerkrachten bezig geweest met de vragen 1) Wat is mijn koers?, 2) Lig ik met mijn leerlingen op koers? en 3) Hoe krijg ik mijn leerlingen op koers? In totaal hebben 33 leerkrachten van groep 4 en 5 meegedaan. Deze leerkrachten gaven les aan 451 leerlingen op 19 scholen in Noord-Nederland. Uit de analyses is gebleken dat de leerlingen van de leerkrachten uit het nascholingsproject aan het eind van het schooljaar aanzienlijk beter lazen dan vergelijkbare leerlingen in vergelijkbare klassen wiens leerkrachten niet aan het project meededen. Deze voorsprong in leesvaardigheid stond gelijk aan ruim een half jaar onderwijs. Verder bleek dat bijna tachtig procent van de Streef Middenbouw-leerlingen op of hoger dan het gewenste niveau presteerde. Uit klassenobservaties bleek wel dat nog niet alle elementen uit de nascholing even optimaal werden geïmplementeerd door de leerkrachten.

Het proefschrift is te downloaden via http://dissertations.ub.rug.nl/faculties/gmw/2014/m.f.van.kuijk/

Laatst gewijzigd:22 oktober 2018 14:49
Deel dit Facebook LinkedIn

Meer nieuws

  • 24 maart 2025

    RUG 28e in World’s Most International Universities 2025 ranglijst

    De Rijksuniversiteit Groningen is door Times Higher Education gerangschikt op de 28e plek in de World’s Most International Universities 2025 ranglijst. Daarmee laat de RUG instellingen als MIT en Harvard achter zich. De 28e plek betekent een stijging...

  • 05 maart 2025

    Vrouwen in de wetenschap

    De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.

  • 16 december 2024

    Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’

    Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. In de podcast gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden...