Zelfgestuurd leren in de onderwijspraktijk: een kennisbasis voor effectieve instructie
In het kader van NRO-PPO praktijkgerichte reviewstudies voert het GION een praktijkgerichte reviewstudie uit binnen het onderzoeksgebied ‘Leren en Instructie – Metacognitie en zelfgestuurd leren’ met als doel een overzicht te geven van bestaande wetenschappelijke kennis en onderzoeksresultaten en gericht op de bruikbaarheid in de onderwijspraktijk
De reviewstudie gaat na welke metacognitieve en motivationele strategieën het beste kunnen worden geïnstrueerd ter bevordering van zelfgestuurd leren in de Nederlandse onderwijspraktijk en welke werkwijze hierbij het meest effectief is in diverse vakdomeinen, onderwijsvormen en niveaus. Naast wetenschappelijke publicaties in de context van de praktijk, wordt praktijkgericht onderzoek van voldoende kwaliteit in de studie mee opgenomen. De resultaten leiden tot een kennisbasis die leerkrachten kunnen gebruiken om doelgerichte en effectieve zelfregulatie tot stand te brengen. Daarnaast zal de reviewstudie ook een programmeringsstudie opleveren die richting geeft aan nieuwe praktijkgerichte onderzoeksprogramma’s van het NRO.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door dr. Marie-Christine Opdenakker (projectleider) in samenwerking met dr. Danny Kostons en m.m.v. Anouk Donker in opdracht van de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek (PPO) van NRO.
Laatst gewijzigd: | 05 oktober 2018 16:00 |
Meer nieuws
-
24 maart 2025
RUG 28e in World’s Most International Universities 2025 ranglijst
De Rijksuniversiteit Groningen is door Times Higher Education gerangschikt op de 28e plek in de World’s Most International Universities 2025 ranglijst. Daarmee laat de RUG instellingen als MIT en Harvard achter zich. De 28e plek betekent een stijging...
-
05 maart 2025
Vrouwen in de wetenschap
De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. In de podcast gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden...