Zelfgestuurd leren in de onderwijspraktijk: een kennisbasis voor effectieve instructie
In het kader van NRO-PPO praktijkgerichte reviewstudies voert het GION een praktijkgerichte reviewstudie uit binnen het onderzoeksgebied ‘Leren en Instructie – Metacognitie en zelfgestuurd leren’ met als doel een overzicht te geven van bestaande wetenschappelijke kennis en onderzoeksresultaten en gericht op de bruikbaarheid in de onderwijspraktijk
De reviewstudie gaat na welke metacognitieve en motivationele strategieën het beste kunnen worden geïnstrueerd ter bevordering van zelfgestuurd leren in de Nederlandse onderwijspraktijk en welke werkwijze hierbij het meest effectief is in diverse vakdomeinen, onderwijsvormen en niveaus. Naast wetenschappelijke publicaties in de context van de praktijk, wordt praktijkgericht onderzoek van voldoende kwaliteit in de studie mee opgenomen. De resultaten leiden tot een kennisbasis die leerkrachten kunnen gebruiken om doelgerichte en effectieve zelfregulatie tot stand te brengen. Daarnaast zal de reviewstudie ook een programmeringsstudie opleveren die richting geeft aan nieuwe praktijkgerichte onderzoeksprogramma’s van het NRO.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door dr. Marie-Christine Opdenakker (projectleider) in samenwerking met dr. Danny Kostons en m.m.v. Anouk Donker in opdracht van de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek (PPO) van NRO.
Laatst gewijzigd: | 05 oktober 2018 16:00 |
Meer nieuws
-
04 juli 2025
RUG reikt verschillende prijzen uit tijdens Ceremony of Merits
De RUG heeft verschillende prijzen uitgereikt aan excellente onderzoekers en studenten tijdens de Ceremony of Merits op 4 juli 2025.
-
02 juli 2025
Relinde Weil herbenoemd als lid van Raad van Toezicht RUG
Het heeft de Minister behaagd Relinde Weil te benoemen voor een tweede termijn als lid van de Raad van Toezicht RUG.