Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Zelfgestuurd leren in de onderwijspraktijk: een kennisbasis voor effectieve instructie

25 februari 2014

In het kader van NRO-PPO praktijkgerichte reviewstudies voert het GION een praktijkgerichte reviewstudie uit binnen het onderzoeksgebied ‘Leren en Instructie – Metacognitie en zelfgestuurd leren’ met als doel een overzicht te geven van bestaande wetenschappelijke kennis en onderzoeksresultaten en gericht op de bruikbaarheid in de onderwijspraktijk

De reviewstudie gaat na welke metacognitieve en motivationele strategieën het beste kunnen worden geïnstrueerd ter bevordering van zelfgestuurd leren in de Nederlandse onderwijspraktijk en welke werkwijze hierbij het meest effectief is in diverse vakdomeinen, onderwijsvormen en niveaus. Naast wetenschappelijke publicaties in de context van de praktijk, wordt praktijkgericht onderzoek van voldoende kwaliteit in de studie mee opgenomen. De resultaten leiden tot een kennisbasis die leerkrachten kunnen gebruiken om doelgerichte en effectieve zelfregulatie tot stand te brengen. Daarnaast zal de reviewstudie ook een programmeringsstudie opleveren die richting geeft aan nieuwe praktijkgerichte onderzoeksprogramma’s van het NRO.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door dr. Marie-Christine Opdenakker (projectleider) in samenwerking met dr. Danny Kostons en m.m.v. Anouk Donker in opdracht van de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek (PPO) van NRO.

Laatst gewijzigd:05 oktober 2018 16:00

Meer nieuws

  • 16 oktober 2018

    Digital Society Conferentie Nederlandse universiteiten

    De digitale informatietechnologie dringt steeds dieper door in onze samenleving. Daarom organiseren de veertien Nederlandse universiteiten, verenigd in de VSNU, op dinsdag 27 november de internationale Digital Society Conference in de Rijtuigenloods...

  • 09 oktober 2018

    Wat de wereld écht moet weten over leiderschap

    ‘Weet jij hoe vaak organisaties een verkeerde leider selecteren?’, vraagt Janka Stoker. ‘Volgens recent onderzoek van Gallup gebeurt dat in maar liefst 82% van de gevallen! Deze leiders werden vaak gekozen omdat ze toevallig uitblonken in hun vorige,...

  • 02 oktober 2018

    Young Academy Groningen verwelkomt acht nieuwe leden

    De Young Academy Groningen (YAG) heeft acht nieuwe leden benoemd uit verschillende vakgebieden van deRijksuniversiteit Groningen.Dr. Laura Bringmann, dr. Jan Willem Bolderdijk, dr. Nanna Hilton, dr. Tina Kretschmer, dr.Jocelien Olivier, dr. Saskia Peels,...