Spelling in het Praktijkonderwijs
‘Spelling in de Lift’. Gebleken is dat leerlingen die met ‘Spelling in de Lift’ werken meer progressie boeken in spellingvaardigheid dan de leerlingen die met ‘SPEL ABC’ hebben gewerkt. Er wordt geen verschil in kennis van de Nederlandse woordenschat gevonden tussen de leerlingen van de twee methodes. De mate van zelfstandigheid van de leerlingen is aan het begin van het schooljaar gelijk en neemt gedurende het schooljaar iets toe, voor de methode ‘Spelling in de Lift’ is deze toename iets sterker. Deze uitkomsten zijn minder gunstig voor ‘SPEL ABC’ en daarom wordt aanbevolen om eerder te beginnen met het oefenen van verschillende spellingproblemen tegelijk. Hierdoor zullen leerlingen eerder inzicht krijgen in de toe te passen spellingregels.
Verder blijkt dat de instructie met beide methoden te weinig gericht is op het bijbrengen van inzicht in de spellingregels,het komt in de praktijk meestal neer op het voordoen door de docent en het nadoen van de leerling. Dit zou kunnen verbeteren door spellingproblemen meer vragenderwijs uit te leggen en leerlingen te vragen hun gedachten te verbaliseren. Het is ook aan te bevelen lange lessen in twee of drie korte lessen per week op te splitsen, dit zal het onthouden van kennis bevorderen.
Laatst gewijzigd: | 10 oktober 2018 16:28 |
Meer nieuws
-
04 juli 2025
RUG reikt verschillende prijzen uit tijdens Ceremony of Merits
De RUG heeft verschillende prijzen uitgereikt aan excellente onderzoekers en studenten tijdens de Ceremony of Merits op 4 juli 2025.
-
02 juli 2025
Relinde Weil herbenoemd als lid van Raad van Toezicht RUG
Het heeft de Minister behaagd Relinde Weil te benoemen voor een tweede termijn als lid van de Raad van Toezicht RUG.