Spelling in het Praktijkonderwijs
‘Spelling in de Lift’. Gebleken is dat leerlingen die met ‘Spelling in de Lift’ werken meer progressie boeken in spellingvaardigheid dan de leerlingen die met ‘SPEL ABC’ hebben gewerkt. Er wordt geen verschil in kennis van de Nederlandse woordenschat gevonden tussen de leerlingen van de twee methodes. De mate van zelfstandigheid van de leerlingen is aan het begin van het schooljaar gelijk en neemt gedurende het schooljaar iets toe, voor de methode ‘Spelling in de Lift’ is deze toename iets sterker. Deze uitkomsten zijn minder gunstig voor ‘SPEL ABC’ en daarom wordt aanbevolen om eerder te beginnen met het oefenen van verschillende spellingproblemen tegelijk. Hierdoor zullen leerlingen eerder inzicht krijgen in de toe te passen spellingregels.
Verder blijkt dat de instructie met beide methoden te weinig gericht is op het bijbrengen van inzicht in de spellingregels,het komt in de praktijk meestal neer op het voordoen door de docent en het nadoen van de leerling. Dit zou kunnen verbeteren door spellingproblemen meer vragenderwijs uit te leggen en leerlingen te vragen hun gedachten te verbaliseren. Het is ook aan te bevelen lange lessen in twee of drie korte lessen per week op te splitsen, dit zal het onthouden van kennis bevorderen.
Laatst gewijzigd: | 10 oktober 2018 16:28 |
Meer nieuws
-
24 maart 2025
RUG 28e in World’s Most International Universities 2025 ranglijst
De Rijksuniversiteit Groningen is door Times Higher Education gerangschikt op de 28e plek in de World’s Most International Universities 2025 ranglijst. Daarmee laat de RUG instellingen als MIT en Harvard achter zich. De 28e plek betekent een stijging...
-
05 maart 2025
Vrouwen in de wetenschap
De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. In de podcast gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden...