Spelling in het Praktijkonderwijs
‘Spelling in de Lift’. Gebleken is dat leerlingen die met ‘Spelling in de Lift’ werken meer progressie boeken in spellingvaardigheid dan de leerlingen die met ‘SPEL ABC’ hebben gewerkt. Er wordt geen verschil in kennis van de Nederlandse woordenschat gevonden tussen de leerlingen van de twee methodes. De mate van zelfstandigheid van de leerlingen is aan het begin van het schooljaar gelijk en neemt gedurende het schooljaar iets toe, voor de methode ‘Spelling in de Lift’ is deze toename iets sterker. Deze uitkomsten zijn minder gunstig voor ‘SPEL ABC’ en daarom wordt aanbevolen om eerder te beginnen met het oefenen van verschillende spellingproblemen tegelijk. Hierdoor zullen leerlingen eerder inzicht krijgen in de toe te passen spellingregels.
Verder blijkt dat de instructie met beide methoden te weinig gericht is op het bijbrengen van inzicht in de spellingregels,het komt in de praktijk meestal neer op het voordoen door de docent en het nadoen van de leerling. Dit zou kunnen verbeteren door spellingproblemen meer vragenderwijs uit te leggen en leerlingen te vragen hun gedachten te verbaliseren. Het is ook aan te bevelen lange lessen in twee of drie korte lessen per week op te splitsen, dit zal het onthouden van kennis bevorderen.
Laatst gewijzigd: | 10 oktober 2018 16:28 |
Meer nieuws
-
01 juli 2025
Khalaf Alkhalaf Alumnus van het Jaar 2025
Khalaf Alkhalaf is verkozen tot Alumnus van het Jaar 2025 van de RUG. Hij krijgt de prijs voor zijn inzet voor een goede opvang en begeleiding van vluchtelingen in Nederland en de inspirerende manier waarop hij zijn ervaringen en kennis deelt met...
-
06 juni 2025
India-Nederland Hydrogen Valley Fellowship-programma aangekondigd
Ter gelegenheid van Wereldmilieudag op 5 juni 2025 maakten het Indiase ministerie van Wetenschap en Technologie en de RUG gisteren de start bekend van een partnerschap voor het Hydrogen Valley Fellowship-programma. Dit programma biedt getalenteerde...