Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Aletta Jacobsprijs 2014 voor VN secretaris Noeleen Heyzer

Emancipatieprijs voor het eerst naar buitenlander
13 januari 2014

De Aletta Jacobsprijs 2014 is toegekend aan Noeleen Heyzer, Under-Secretary-General of the United Nations en Executive Secretary van de United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific (ESCAP). Ze krijgt de prijs vanwege haar brede inzet voor een betere behandeling van vrouwen, specifiek in Azië. De prijs wordt op 7 maart uitgereikt door rector magnificus van de RUG Elmer Sterken. Het is de eerste keer dat een buitenlandse vrouw de Aletta Jacobsprijs krijgt.

Volgens juryvoorzitter prof. dr. Janka Stoker is Heyzer hét toonbeeld van de hedendaagse Aletta: ‘Na haar proefschrift over gelijke rechten en kansen voor vrouwen in Cambridge te hebben afgerond, trok ze de wijde wereld in om op rubberplantages en in een katoenfabriek te strijden voor hetzelfde thema. Heyzer heeft zich dus niet alleen wetenschappelijk maar vooral ook in de praktijk voortdurend sterk gemaakt voor het verbeteren van de positie van vrouwen, vooral in ontwikkelingslanden’.

Dr. Noeleen Heyzer

Noeleen Heyzer

Noeleen Heyzer (Singapore) behaalde een Bachelor of Arts en een Master of Arts aan de Universiteit van Singapore en promoveerde aan Cambridge University (UK) in de sociale wetenschappen. Ze heeft altijd veel aandacht gehad voor emancipatie in de meest brede zin van dat woord. Als directeur van het Gender Programme of the Asian and Pacific Development Center speelde ze een sleutelrol bij het opstellen van ontwikkelingsbeleid en –programma’s vanuit een genderperspectief en adviseerde verschillende regeringen in Azië op dit punt.

Als hoofd van het United Nations Development Fund for Women (UNIFEM), de UN-organisatie die gelijke rechten voor mannen en vrouwen en het mondig maken van vrouwen nastreeft was ze vooral bezig met het promoten van vrouwelijk leiderschap in conflictsituaties, met het stoppen van geweld tegen vrouwen en met de bestrijding van HIV/AIDS vanuit een genderperspectief.

Momenteel is ze Under-Secretary-General of the United Nations and Executive Secretary van de United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific (ESCAP). Ze werd in juli 2007 op deze laatste positie benoemd door de secretaris-generaal van de Verenigde Naties Ban Ki-moon. Op 10 juni 2013 werd ze door hem aangewezen als zijn speciale adviseur voor Timor-Leste.

Aletta Jacobs Prijs

De Rijksuniversiteit Groningen reikt om de twee jaar de Aletta Jacobs Prijs uit aan een vrouw met een academische opleiding, die zich nationaal en/of internationaal verdienstelijk heeft gemaakt op het terrein van de emancipatie. De prijs werd in 1990 ingesteld door prof.dr. Erik Bleumink, voormalig voorzitter van het College van Bestuur. Eerder werd de prijs o.a. uitgereikt aan Neelie Kroes en Hedy d’Ancona.
Laatst gewijzigd:26 februari 2021 15:25