Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Licht in duistere tijden: peertjes voor de Voedselbank

Henk van Puttens beschouwing over de duurzaamheidscommissie in het kader van de kerkelijke diaconie
23 december 2013

Sinds 2002 huist de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen in een monumentaal pand aan de Oude Boteringestraat, de oude Rechtbank. Dit is een pand met een enorme historie, de oudste bouwdelen gaan terug tot circa 1400. Aan de achterkant bevindt zich een riante tuin, omsloten door de rechtbank en muren van andere universiteitsgebouwen.

Ten tijde van de Franse bezetting, toen het gebouw dienst deed als Provinciaals Hof van Justitie, werden er in deze tuin knollen verbouwd. Een van de vele anekdotes die met het gebouw verbonden zijn, is dat deze knollen van nut zijn geweest bij het uittesten van een nieuw gereedschap dat in deze donkere dagen ontstond: de guillotine.

Vandaag de dag worden er in deze binnentuin nog steeds groenten verbouwd en gelukkig tegenwoordig met veel vreedzamere bedoelingen. Studenten van de bovengenoemde faculteit onderhouden er een moestuin. De oogst hiervan gaat hun eigen behoeften zelfs te boven.

Dat bracht de duurzaamheidscommissie, zeven studenten van de faculteit die met elkaar het moestuintje onderhouden, op een idee, waarmee ook een diaconale gedachte was verbonden.

Eerder dit jaar had men al succesvol stoofpeertjes verkocht. Toen was de opbrengst nog bedoeld om zaadjes te kopen voor volgend jaar. Nu zou de opbrengst van de verkoop naar een goed doel gaan. Samen met onder meer walnoten, snijbiet, winterbloemkool en rabarber werden de peertjes te koop aangeboden via een kraampje in de koffieruimte van de faculteit.

Wie iets nodig had mocht het meenemen. Het kostte zoveel als de koper het waard vond. Dit in de wetenschap dat het geld niet voor de studenten die de groenten verbouwden bestemd was, maar volledig naar de Voedselbank zou gaan. De voedselbanken in Nederland hebben het momenteel zwaar te verduren. Supermarkten willen of kunnen steeds minder voedsel aan hen doneren, terwijl het aantal klanten nog steeds groeiende is. De actie leverde het mooie bedrag op van rond de 70 euro.

Na dit succes lieten aanvullende acties niet lang op zich wachten. Enkele dagen na de groenteverkoop kwamen er vijf dozen op dezelfde tafel in de faculteit te staan met een boodschappenlijstje erin. De bedoeling hiervan was om deze dozen door docenten en studenten samen te laten vullen tot volledige voedselpakketten. Dat is, op een los soepje en een flacon douchegel na gelukt.

Meer evenementen zijn op komst: een breicursus en een winterfair. Zo zetten studenten van deze faculteit zich met kleine middelen op een zeer creatieve wijze in, kleinschalig en duurzaam, voor hulpbehoevenden dichtbij.

Laatst gewijzigd:12 juni 2023 20:18