Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Universiteit en stad starten lab voor stad van de toekomst

03 december 2013

Hoe ziet de stad van de toekomst eruit? En hoe kunnen bewoners en gebruikers van de stad samen bouwen aan een stad in balans? Het Urban Gro Lab zoekt het uit! Studenten, ondernemers en stadjers doen samen onderzoek naar Groningen als stad van de toekomst.

Het Urban Gro Lab brengt mensen, vragen, creativiteit, inspiratie en techniek bij elkaar. Met de ambitie om een plek te zijn waar verschillende partijen met dynamisch praktijkonderzoek invulling geven aan de stad van de toekomst. Een plek waar onderwijs en de stad elkaar vinden.

Inspireren

Denk aan het lab als bron van data. Hoe bewegen we ons door de stad? Hoe beleven de openbare ruimte en wie ontmoeten we daar? Maar vooral is het lab een bron van inventiviteit, waar bewoners, gebruikers en onderzoekers ideeën en inzichten delen en elkaar inspireren. ‘Met het Urban Gro Lab leren we de stad lezen en vernieuwen,’ verwacht Esseline Schieven, directeur stedelijke ontwikkeling gemeente Groningen.

De Groninger onderzoekers gaan in het lab de samenwerking aan met studenten uit onder meer Wenen en Peking. Zo wordt Groningen een internationale bron van kennis en inspiratie voor de leefbare stad van de toekomst.

Masterclass

Bezoekers waren tijdens de lancering getuigen van het lab in actie. Voor studenten Technische Planologie van de Rijksuniversiteit Groningen gaf Esseline Schieven een masterclass over ‘De stand van de stad’.

Dat was een belangrijke voeding voor hun onderzoek in het Ebbingekwartier. De planologen in spé analyseren daar het gebruik van de openbare ruimte. Met frisse ideeën willen ze de verscheidenheid aan interacties vergroten. Een bruisende stad is gebaat bij een levendig en dynamisch stadsleven in haar straten en op haar pleinen.

De uitkomsten van dit eerste onderzoeksproject van het Urban Gro Lab worden eind januari op het Open Ebbinge Lab gepresenteerd.
Laatst gewijzigd:10 september 2021 14:08