Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

18 december 2012

Promotie: dhr. U. van Heesch, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Architecture decisions: the next step. Understanding, modeling, supporting and reviewing architecture decisions

Promotor(s): prof.dr. P. Avgeriou

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Framework ondersteunt beslissingen over software architectuur

Software architectuur is het resultaat van een set architectuurbeslissingen. Helaas ontbreekt het op dit moment aan een algemeen geaccepteerde aanpak voor het modelleren van deze beslissingen. Bestaande methodes houden bij de beschrijving van een beslissing niet met alle stakeholderbelangen rekening. Ze ondersteunen het architectuurproces niet op optimale wijze en ze sluiten niet goed aan bij de rest van de architectuurdocumentatie, die doorgaans in meerdere architectural views wordt beschreven.

In zijn dissertatie rapporteert Uwe van Heesch over meerdere empirische studies naar het besluitvormingsproces in de praktijk. Voor een beter begrip gebruikt hij een framework voor architectuurbeslissingen, conform de conventies van de internationale architectuurbeschrijvingsstandaard ISO/IEC/IEEE 42010.

Het framework bestaat uit vijf gerelateerde viewpoints, die elk apart zijn gewijd aan verschillende stakeholderbelangen bij architectuurbeslissingen. De viewpoints kunnen individueel of in combinatie, gebruikt worden om genomen architectuurbeslissingen in een softwareproject te beschrijven.

Om erachter te komen of ‘decision viewpoints’ ontwerpers kunnen ondersteunen bij het nemen van rationele beslissingen, hebben wij een vergelijkend multiple case study met vier groepen senior software engineering-studenten uitgevoerd. De resultaten bevestigen dat studenten die decision views ontwikkelen volgens de viewpoint definitie, meer systematisch mogelijke architectuuroplossingen verkennen en evalueren dan studentgroepen die het framework niet gebruiken.

Tot slot bericht deze dissertatie over een lichtgewicht methode om beslissingen te evalueren, die viewpoints van het beslissingsframework gebruikt. De methode brengt de motivatie achter de belangrijkste architectuurbeslissingen die genomen zijn in een softwareproject aan het licht en evalueert deze.

Uwe van Heesch (Duitsland, 1979) studeerde informatica aan de Fachhochschule Gelsenkirchen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de afdeling Mathematics and Computing Science en gefinancierd door de Fontys University of Applied Science in Venlo.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:01