Retail in transitie
Oratie: dhr. prof.dr. L.M. Sloot, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Titel: Retail in transitie
Leeropdracht: Retail Marketing, vanwege de Stichting Anton Dreesmann
Faculteit: Economie en Bedrijfskunde
De oratie van Laurens Sloot gaat over de impact van internet op de wijze waarop consumenten producten en diensten selecteren en kopen. Sloot geeft een beschouwing over de opkomst van online retailing als ‘disruptive innovation’ voor traditionele retailers, en gaat in op de vraag welke acties retailers kunnen ondernemen zodat zij in staat zijn om de klant ook op lange termijn optimaal te bedienen.
De invloed van het World Wide Web op de retailsector wordt steeds groter. Vooral in categorieën waarin het product deels of geheel kan worden gedigitaliseerd (zoals muziek, tickets en boeken) is internet een dominant verkoopkanaal geworden. Het internet maakt in deze categorieën een enorme keuze mogelijk tegen lagere kosten. De overgrote meerderheid van de consumentengoederen, zoals levensmiddelen, drogisterijartikelen, kleding en schoenen, wordt echter nog steeds via reguliere winkels verkocht. Het is de vraag of deze takken van sport dezelfde (r)evolutie gaan doormaken als de muzieksector, waar tegenwoordig Spotify en iTunes de boventoon voeren. Feit is dat de leegstand van winkels de afgelopen jaren fors is opgelopen. Maar wordt dat veroorzaakt doordat omzet weglekt van reguliere winkels naar online winkels, of doordat klanten de hand stevig op de knip houden vanwege de recessie?
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 00:58 |
Meer nieuws
-
04 juli 2025
RUG reikt verschillende prijzen uit tijdens Ceremony of Merits
De RUG heeft verschillende prijzen uitgereikt aan excellente onderzoekers en studenten tijdens de Ceremony of Merits op 4 juli 2025.
-
02 juli 2025
Relinde Weil herbenoemd als lid van Raad van Toezicht RUG
Het heeft de Minister behaagd Relinde Weil te benoemen voor een tweede termijn als lid van de Raad van Toezicht RUG.