Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Retail in transitie

02 oktober 2012

Oratie: dhr. prof.dr. L.M. Sloot, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: Retail in transitie

Leeropdracht: Retail Marketing, vanwege de Stichting Anton Dreesmann

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

De oratie van Laurens Sloot gaat over de impact van internet op de wijze waarop consumenten producten en diensten selecteren en kopen. Sloot geeft een beschouwing over de opkomst van online retailing als ‘disruptive innovation’ voor traditionele retailers, en gaat in op de vraag welke acties retailers kunnen ondernemen zodat zij in staat zijn om de klant ook op lange termijn optimaal te bedienen.

De invloed van het World Wide Web op de retailsector wordt steeds groter. Vooral in categorieën waarin het product deels of geheel kan worden gedigitaliseerd (zoals muziek, tickets en boeken) is internet een dominant verkoopkanaal geworden. Het internet maakt in deze categorieën een enorme keuze mogelijk tegen lagere kosten. De overgrote meerderheid van de consumentengoederen, zoals levensmiddelen, drogisterijartikelen, kleding en schoenen, wordt echter nog steeds via reguliere winkels verkocht. Het is de vraag of deze takken van sport dezelfde (r)evolutie gaan doormaken als de muzieksector, waar tegenwoordig Spotify en iTunes de boventoon voeren. Feit is dat de leegstand van winkels de afgelopen jaren fors is opgelopen. Maar wordt dat veroorzaakt doordat omzet weglekt van reguliere winkels naar online winkels, of doordat klanten de hand stevig op de knip houden vanwege de recessie?

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:41
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws

  • 19 september 2018

    Studenten RUG helpen leerlingen met toekomst stadslogistiek

    Bij het project Web Expeditie hebben leerlingen van verschillende scholen in het primair en voortgezet onderwijs onder leiding van studenten van de RUG gewerkt aan de toekomst van de stadslogistiek. De leerlingen zochten in een project van drie maanden...

  • 11 september 2018

    Van Klokhuis-vraag naar Veni-subsidie

    Als kind was Jorrig Vogels al gefascineerd door taal en vergeleek hij de verschillende woorden voor ingrediënten op verpakkingen. Een jaar terug sleepte de taalonderzoeker een Veni-beurs in de wacht. ‘Taal heeft iets telepathisch: het beeld dat ík in...

  • 11 september 2018

    Als online consument switcht van smartphone naar pc is de aankoop nabij

    De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons online shoppen. Veel consumenten beginnen hun zoektocht op een telefoon of tablet, raken overtuigd van een product en stappen daarna over naar een minder mobiel apparaat (zoals pc of laptop)...