Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Oktober Kennismaand: Zpannend Zernike

09 oktober 2012

Je verbazen over botsende atomen, uitleg krijgen over ingewikkelde waarneemapparatuur voor de sterrenkunde, horen wat het Doppler-effect is en overal leuke proefjes doen. Het kan allemaal zondag 21 oktober van 12.00 tot 17.00 uur bij Zpannend Zernike, de open dag van het Kernfysisch Versneller Instituut, het laboratorium voor ruimteonderzoek, Science-LinX en de afdeling natuurkunde en scheikunde van de Rijksuniversiteit Groningen.

• Zpannend Zernike is een activiteit in het kader van Oktober Kennismaand.
  • Het volledige programma is te vinden op www.rug.nl/zpannendzernike.

KVI

Op het KVI worden met de deeltjesversneller AGOR atoomkernen versneld tot soms wel de helft van de lichtsnelheid. Op de open dag maak je een reis naar de wondere wereld van de allerkleinste deeltjes, die een heel grote plaats hebben in ons leven. Geavanceerde technologie wordt gebruikt om elementair onderzoek te doen naar bijvoorbeeld sterrenkundige verschijnselen, maar ook veel dichterbij, bijvoorbeeld in medische apparatuur. Bezoekers van de open dag kunnen rondlopen door het gebouw. Er zijn lezingen en tal van demonstraties, en kinderen kunnen hun eigen radio solderen.

Doppler

Wielrenners van de Groninger studentenwielerclub Tandje Hoger demonstreren, nabij het KVI, het Doppler-effect op de racefiets. Het Doppler-effect is een belangrijk gereedschap in de natuur- en sterrenkunde. In de Discovery truck kan men de lichtsnelheid meten met behulp van de magnetron. Deze relatief simpele meting kan worden vergeleken met metingen in het KVI.

Op Mars?

Bij het laboratorium voor ruimteonderzoek (SRON) kom je alles te weten over het verre Heelal en de Nederlandse bijdragen aan satellieten. Er zijn rondleidingen, korte lezingen en kinderen kunnen hun “Mars-rijbewijs” halen.

Proefjes

In de hal van de Bernoulliborg staan verschillende experimenten klaar die ook aangeraakt mogen worden. Leef je uit bij de digitale lachspiegel en speel een potje Mindball: voetballen met je hersenen. Kinderen kunnen met een lasersnijder hun eigen computerontwerp uitsnijden. In de kantine van natuur- en scheikunde wachten veel scheikundige proefjes. En voor de ouders zijn er excursies in o.a. het zonnecel-lab en het nanolab.

Bezoekers wordt aangeraden met het openbaar vervoer of op de fiets te komen. Een pendelbusje zorgt voor gratis vervoer tussen Zernike Transferium (bushalte "Zernike", lijn 11) en bij de deelnemende instituten.

Meer informatie:  www.rug.nl/zpannendzernike

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:51