The effects of costly consumer search on mergers and cartels
Promotie: mw. V. Petrikaite, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: The effects of costly consumer search on mergers and cartels
Promotor(s): prof.dr. J.L. Moraga-Gonzalez
Faculteit: Economie en bedrijfskunde
Zoekgedrag van consumenten heeft effect op fusies en kartelvorming
Een fusie tussen twee of meer bedrijven is doorgaans bevorderlijk voor de fusiepartners, maar schadelijk voor consumenten omdat het aanbod afneemt. Het consumentensurplus neemt altijd na het samengaan af, omdat de prijzen na de fusie toenemen. Dit negatieve effect voor consumenten kan minder worden als de productiekosten van fusiepartners na de concentratie afnemen, en de kwaliteit of de breedte van het assortiment van producten toeneemt. Het proefschrift van Petrikaite draagt bij aan de economische literatuur door te analyseren wat de invloed is van zoekkosten (search costs) op prikkels voor fusies, en hoe de fusie van invloed is op de welvaart van consumenten en producenten. Een conclusie is dat postieve zoekkosten voor de consument een effect hebben op de prikkels om te fuseren en een kartel te vormen.
Vaiva Petrikaite (Litouwen, 1981) studeerde economie aan de universiteit van Vilnius. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Petrikaite blijft verbonden aan de RUG.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:03 |
Meer nieuws
-
04 juli 2025
RUG reikt verschillende prijzen uit tijdens Ceremony of Merits
De RUG heeft verschillende prijzen uitgereikt aan excellente onderzoekers en studenten tijdens de Ceremony of Merits op 4 juli 2025.
-
02 juli 2025
Relinde Weil herbenoemd als lid van Raad van Toezicht RUG
Het heeft de Minister behaagd Relinde Weil te benoemen voor een tweede termijn als lid van de Raad van Toezicht RUG.