Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

21 mei 2012

Promotie: mw. Y. Miao, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Off-target effects of RAAS-inhibition: importance on renal outcomes in patients with diabetes

Promotor(s): prof.dr. D de Zeeuw, prof.dr. D.E. Grobbee

Faculteit: Medische Wetenschappen

Effectiviteit bloeddrukmedicijn kan nauwkeuriger bepaald worden

De effectiviteit van nieuw te ontwikkelen medicijnen voor patiënten met diabetes en nierziekte wordt doorgaans beoordeeld op basis van een enkele risicofactor voor nierziekte en hart- en vaatziekte (de zogenaamde on-target risico factor). Daarnaast worden verschillende parameters geëvalueerd om de veiligheid van het geneesmiddel vast te stellen. Vaak wordt over het hoofd gezien dat geneesmiddelen effecten uitoefenen op veel meer risicofactoren dan alleen de on-target risicofactor. Deze zogenaamde off-target effecten kunnen de uiteindelijke effectiviteit van het geneesmiddel op klinische eindpunten in zowel positieve als negatieve zin beïnvloeden.

Promovenda Yan Miao onderzocht de off-target effecten van het medicijn losartan in patiënten met type 2 diabetes. Ze toont aan dat het effect op urinezuur van zes maanden losartan-therapie een bijdrage levert aan het uiteindelijke nierbeschermende effect ervan. Maar ze laat ook zien dat het effect van losartan op kalium een negatieve invloed uitoefent op het nierbeschermende effect ervan. Wanneer alle off-target en on-target effecten worden samengevoegd, kan een zeer nauwkeurige schatting van het uiteindelijke geneesmiddeleffect worden gegeven, zo toont Miao aan. Deze schatting is veel nauwkeuriger dan wanneer alleen het on-target effect in ogenschouw wordt genomen. Deze bevinding kan zeer belangrijke consequenties hebben voor zowel de geneesmiddelontwikkeling, registratie, als individuele patiëntenzorg.

Yan Miao (China, 1981) studeerde geneeskunde in China, Duitsland, Noorwegen en Frankrijk. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Klinische Farmacologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd mede gefinancierd door het Top Instituut Pharma. Na haar promotie gaat Miao werken als onderzoeker aan de University of Oxford.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:00