Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Onderzoek plastic zonnecellen van scholieren wint internationaal zilver

27 april 2012

Leerlingen uit het voortgezet onderwijs hebben via het Bètasteunpunt van de Rijksuniversiteit Groningen hun onderzoek gepresenteerd op de ‘International Conference of Young Scientists’ (ICYS), van 16-23 april in Nijmegen. Zij hebben een zilveren medaille in de wacht gesleept op de conferentie, een wereldkampioenschap profielwerkstukken waaraan 21 verschillende landen deelnamen. Dit jaar waren er voor het eerst ook teams uit China, Maleisië en Korea.

Op de conferentie kregen de jonge onderzoekers 15 minuten de tijd om hun onderzoek in het Engels te presenteren. Hierna werden de leerlingen ondervraagd door een jury van wetenschappers uit verschillende landen. De leerlingen hebben uitstekend gepresteerd.

Vernieuwend onderzoek

Rolf van der Gaast en Nesha Narain van de Thorbecke Scholengemeenschap te Zwolle behaalden een zilveren medaille in de categorie ‘Applied Physics’ met hun onderzoek naar plastic zonnecellen. Zij analyseerden mogelijkheden om het rendement te verhogen. Hiertoe maakten ze organische zonnecellen met verschillende zijgroepen aan het acceptorfullereen (buckyball molecuul). Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor het goedkoop produceren van zonnecellen.

Jan Kommandeurprijs 2012

Het onderzoek van de leerlingen was uitgevoerd in het kader van het profielwerkstuk, een werkstuk over een zelfgekozen onderwerp in het laatste jaar van havo of vwo,  met eigen experimenteel werk. De verslagen van de leerlingen zijn door een deskundige jury van wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen beoordeeld. Rolf en Nesha wonnen de Jan Kommandeurprijs 2012 met hun profielwerkstuk, en hiermee hun deelname aan de ICYS 2012.

Informatie: Renske de Jonge, coördinator Bètasteunpunt
zie ook: Jan Kommandeurprijs