Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Uncovering new genes related to heart failure

28 maart 2012

Promotie: mw. B. Lu, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Uncovering new genes related to heart failure

Promotor(s): prof.dr. W.H. van Gilst

Faculteit: Medische Wetenschappen

Ontstaan hartfalen verder ontrafeld

Door de vergrijzing neemt het aantal patiënten met hartfalen toe. Hartfalen is een ernstige aandoening, waarbij het hart niet meer voor voldoende zuurstof kan zorgen. De patiënt wordt hierdoor kortademig en raakt chronisch vermoeid. De prognose en kwaliteit van het leven zijn slecht.

Hypertrofie, de groei van de hartspiercellen, is van grote invloed op het ontstaan van hartfalen. Promovenda Bo Lu ging op zoek naar genen die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan voor hypertrofie en hartfalen. Haar onderzoek levert een betrouwbare lijst op met genen die geassocieerd zijn met de ontwikkeling van hartfalen en hypertrofie van de hartspiercellen. De lijst bevat genen waarvan reeds bekend was dat ze betrokken zijn bij hartfalen, maar ook nieuwe genen die hier nog niet eerder mee in verband waren gebracht. Eén van deze onbekende genen, Dhrs7c werd nader onderzocht. Lu toont aan dat dit gen voornamelijk in het hart en de spieren tot expressie komt. Bovendien was de expressie van Dhrs7c veranderd in hartbiopten van patiënten met hartfalen.

De resultaten van dit onderzoek kunnen helpen de achterliggende mechanismen van hartfalen verder te ontrafelen en een doeltreffende behandeling te ontwikkelen.

Bo Lu (China, 1980) verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Cardiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Na haar promotie wordt Lu cardioloog te Harbin, China.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:59