Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Bedrijven en studenten vinden korte stage onzinnig

12 januari 2012

Bedrijven en studenten vinden korte stage onzinnig

Steeds meer studenten hebben moeite met het vinden van een stage van tien weken. Vanuit school  moeten ze een stage lopen van tien weken. Maar bedrijven hebben liever stagiairs voor vijf of zes maanden.

“We hebben in onze database veel studenten staan die een stage zoeken voor tien weken. Helaas kunnen we deze studenten steeds moeilijker plaatsen. Ook topstudenten komen moeilijk aan een plek,” vertelt  Dorus de Bruyn manager Sales bij Stageplaza. “Bedrijven geven aan dat ze liever investeren in een stagiair die voor langere termijn werkzaam is.”

Een veelgehoorde reden hierachter is dat het een maand duurt om stagiairs volledig in te werken. Als ze zijn ingewerkt, gaan ze alweer weg. “Als je een stagiair voor een lange periode in dienst hebt, kan je die langer inwerken. Hierdoor kan je de student meer van het bedrijf laten zien, maar kan de student ook meer van de praktijk leren,” aldus Agnes Scheringa van Present Press.

Angela den Besten en Emiel Dingemans zijn studenten Commerciële Economie die moeite ervaren met het vinden van een stage.  Angela: “Sinds september ben ik al aan het zoeken. Bij tien bedrijven heb ik gesolliciteerd, maar werd ik steeds om dezelfde reden afgewezen. De periode dat ik stage moet lopen is te kort.” Emiel herkent dit: “Van de vijftien sollicitaties heb ik vier gesprekken gehad. Hierbij werd ik steeds afgewezen vanwege de korte periode.”

Maar waarom bieden scholen dan een stage van zo’n korte periode aan als studenten er moeite mee hebben? Rob den Boeck, stagecoördinator Communicatiemanagement bij Hogeschool Utrecht: “Die tien weken zijn net zolang als een blok duurt. Wij merken dat studenten liever niet een tien weken stage lopen. Ze ervaren dit als niet zinnig en denken dat er te weinig stages te vinden zijn. Daarom zullen we volgend jaar een stage van twintig weken aanbieden.”

Extra informatie over Stageplaza

Sinds 1998 is Stageplaza de grootste stagebank van Nederland waar werkgevers hun stages en afstudeeropdrachten kunnen plaatsen. Ieder jaar vinden 15.000 stagiairs en afstudeerders hun stage via Stageplaza. Naar aanleiding van het succes van Stageplaza.nl is Globalplacement ontstaan. Global Placement is het antwoord op de groeiende vraag van internationale stages en stagiairs. Uit de ambitie bedrijven en studenten te helpen elkaar te vinden, is YAP ontstaan. YAP is een jong, gedreven werving- en selectiebureau dat dankzij een unieke formule beschikt over een jaarlijkse instroom van 85.000 young professionals. Hiermee voorzien wij klanten persoonlijk van jonge ambitieuze kandidaten.

Laatst gewijzigd:06 september 2016 13:33
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws

  • 14 juni 2018

    Bringing Physical Internet to life

    Van maandag 18 tot vrijdag 22 juni vindt het vijfde internationale Physical Internet congres (#IPIC2018) plaats in Groningen. De Rijksuniversiteit Groningen organiseert dit congres samen met de logistieke sector. Meer dan 250 wetenschappers en vertegenwoordigers...

  • 11 juni 2018

    Een nieuw tijdperk voor organisationele relaties | Oratie David Langley | Dinsdag 19 juni

    Nieuwe, veelbelovende internet-afhankelijke technologieën zoals digital fabrication, internet of things, blockchain en distributed artificial Intelligence worden steeds populairder. Prof. David Langley geeft in zijn oratie een toelichting op zijn ideeën...

  • 08 juni 2018

    Lara Lobschat wint MOA Insights Scientist Award

    Lara Lobschat heeft de MOA Insights Scientist Award gewonnen. De universitair docent Marketing kreeg de prijs voor haar proefschrift over online communicatie. Vanwege de praktische relevantie kreeg ze voor haar onderzoek eerder een ‘early career grant’...