Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Physics of one-dimensional hybrids based on carbon nanotubes

05 december 2011

Promotie: dhr. J. Gao, 12.45 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Physics of one-dimensional hybrids based on carbon nanotubes

Promotor(s): prof.dr. M.A. Loi

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nanobuizen toepassen in opto-elektronica

Jia Gao onderzocht twee soorten eendimensionale organisch-anorganische hybriden die gebaseerd zijn op koolstofnanobuizen. Doel van het onderzoek is het beter begrijpen van de fundamentele eigenschappen ervan en het vinden van toepassingen in opto-elektronische apparaten.

Organische kleine moleculen die in enkelwandige koolstof-nanobuizen (SWNT’s) ingekapseld zijn worden in dit onderzoek aangeduid als peapods (erwtenpeulen). Verwacht wordt dat deze peapods toepasbaar zijn in de elektronica. Gao introduceert een familie van peapods met thiofeenoligomeren. Met hoge resolutie transmissie elektronenmicroscopie laat hij zien dat de structuur daarvan bestaat uit twee rijen moleculen die parallel liggen aan de SWNT-wand.

Ook bestudeerde Gao polymeer-omwikkelde SWNT’s. Hij onderzocht de externe effecten hiervan op de elektrische eigenschappen van SWNT FET’s en ontdekte dat SWNT dispersies beïnvloedt worden door het moleculaire gewicht en de zijketens van het polymeer.

Jia Gao (China, 1981) studeerde natuurwetenschappen aan de Chinese Academy of Sciences. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Zernike Institute for Advanced Materials en gefinancierd door STW. Gao gaat in de VS verder in het onderzoek als postdoc.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:13