Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

02 november 2011

Promotie: mw. J.E.H. van Kammen-Bergman, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: CHARGE syndrome: moleculair diagnosis, clinical aspects and its overlap with Kallmann syndrome

Promotor(s): prof.dr. C.M.A. van Ravenswaaij-Arts, prof.dr. R.M.W. Hofstra

Faculteit: Medische Wetenschappen

Erfelijke aandoeningen CHARGE en Kallmann nader in kaart gebracht

CHARGE syndroom en Kallmann syndroom zijn zeldzame erfelijke aandoeningen die een verminderd reukvermogen en een afwezige puberteitsontwikkeling tot gevolg kunnen hebben. Daarnaast kunnen bij beide syndromen aangeboren afwijkingen optreden. Van CHARGE syndroom is bekend dat het wordt veroorzaakt door mutaties in de CHD7-erffactor, maar van Kallmann syndroom is de erfelijke oorzaak nog grotendeels onbekend.

Jorieke van Kammen-Bergman verrichtte onderzoek naar de oorzaken en symptomen van beide aandoeningen. Ze stelde een database samen die alle tot nu toe bekende CHD7-mutaties bevat en ontwierp een classificatiesysteem dat helpt bij het voorspellen of bepaalde ‘milde’ genetische veranderingen tot CHARGE syndroom leiden. Ze toont aan dat met een reuktest kan worden vastgesteld of een kind met CHARGE syndroom wel of niet spontaan in de puberteit zal komen. Indien nodig kan dus tijdig kan worden gestart met hormoonbehandeling.

Verder laat Van Kammen-Bergman zien dat sommige patiënten met een CHD7-mutatie erg weinig kenmerken van CHARGE syndroom hebben, terwijl andere patiënten juist ernstige afwijkingen hebben. Ook stelt ze een richtlijn op die aangeeft bij welke patiënten CHD7-analyse zinvol is en geeft ze adviezen voor de controle en behandeling van patiënten met een CHD7-mutatie. Tot slot laat zij zien dat een deel van de patiënten met Kallmann syndroom drager is van een CHD7-mutatie. Deze Kallmannpatiënten hebben meestal ook andere kenmerken van CHARGE syndroom.

Jorieke van Kammen-Bergman (Oldenzaal, 1977) studeerde geneeskunde te Utrecht. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Genetica van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd mede gefinancierd door ZonMW. De promovenda werkt inmiddels als arts-onderzoeker in het UMCG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:12