Skip to ContentSkip to Navigation
About us Latest news News News articles

Effectieve strategieën voor zelfregulerend leren

24 oktober 2011

Komend jaar voert het GION een reviewstudie uit naar de effecten van cognitieve-, metacognitieve- en gedragsmanagementstrategieën, gericht op het verbeteren van de leerprestaties voor rekenen, schrijven en begrijpend lezen.

Kinderen kunnen zelfregulerend leren als ze de beschikking hebben over cognitieve-, metacognitieve- en gedragsmanagementstrategieën, ook wel leerstrategieën genoemd. Leerlingen leren deze strategieën meestal niet uit zichzelf. De leerkracht is de aangewezen persoon om deze strategieën bij de leerlingen aan te leren.

 

Uit onderzoek blijkt dat het aanleren van deze strategieën effectief is. Een aantal vragen is nog niet beantwoord: welk type strategie kan het beste worden aangeleerd, zijn er verschillen tussen typen leerlingen, verschilt de effectiviteit van het type strategie per leerdomein en onderwijssoort.

 

In een meta-analyse worden de resultaten van bestaande onderzoeken over deze vragen samengevoegd tot een kennisbasis voor leerkrachten. De publieksversie van het eindrapport zal concrete aanwijzingen voor leerkrachten bevatten en zal actief onder leerkrachten worden verspreid. Aan de hand van het rapport kunnen de leerstrategieën doelgericht aan de leerlingen worden aangeleerd.

 

Het onderzoek wordt uitgevoerd door dr. H. de Boer, A.S. Donker MSc. en dr. D.D.N.M.Kostons, onder begeleiding van Prof.dr. M.P.C. van der Werf, in opdracht van de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO) van NWO.  

Laatst gewijzigd:05 oktober 2018 15:56
Deel dit Facebook LinkedIn

Meer nieuws

  • 06 juni 2025

    India-Nederland Hydrogen Valley Fellowship-programma aangekondigd

    Ter gelegenheid van Wereldmilieudag op 5 juni 2025 maakten het Indiase ministerie van Wetenschap en Technologie en de RUG gisteren de start bekend van een partnerschap voor het Hydrogen Valley Fellowship-programma. Dit programma biedt getalenteerde...

  • 24 maart 2025

    RUG 28e in World’s Most International Universities 2025 ranglijst

    De Rijksuniversiteit Groningen is door Times Higher Education gerangschikt op de 28e plek in de World’s Most International Universities 2025 ranglijst. Daarmee laat de RUG instellingen als MIT en Harvard achter zich. De 28e plek betekent een stijging...

  • 05 maart 2025

    Vrouwen in de wetenschap

    De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.