Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Effectieve strategieën voor zelfregulerend leren

24 oktober 2011

Komend jaar voert het GION een reviewstudie uit naar de effecten van cognitieve-, metacognitieve- en gedragsmanagementstrategieën, gericht op het verbeteren van de leerprestaties voor rekenen, schrijven en begrijpend lezen.

Kinderen kunnen zelfregulerend leren als ze de beschikking hebben over cognitieve-, metacognitieve- en gedragsmanagementstrategieën, ook wel leerstrategieën genoemd. Leerlingen leren deze strategieën meestal niet uit zichzelf. De leerkracht is de aangewezen persoon om deze strategieën bij de leerlingen aan te leren.

 

Uit onderzoek blijkt dat het aanleren van deze strategieën effectief is. Een aantal vragen is nog niet beantwoord: welk type strategie kan het beste worden aangeleerd, zijn er verschillen tussen typen leerlingen, verschilt de effectiviteit van het type strategie per leerdomein en onderwijssoort.

 

In een meta-analyse worden de resultaten van bestaande onderzoeken over deze vragen samengevoegd tot een kennisbasis voor leerkrachten. De publieksversie van het eindrapport zal concrete aanwijzingen voor leerkrachten bevatten en zal actief onder leerkrachten worden verspreid. Aan de hand van het rapport kunnen de leerstrategieën doelgericht aan de leerlingen worden aangeleerd.

 

Het onderzoek wordt uitgevoerd door dr. H. de Boer, A.S. Donker MSc. en dr. D.D.N.M.Kostons, onder begeleiding van Prof.dr. M.P.C. van der Werf, in opdracht van de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO) van NWO.  

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:28

Meer nieuws

  • 24 september 2018

    Keurig groen gedrag kan sociaal verrekte ongemakkelijk zijn

    Waarom is het zo moeilijk een heilig boontje te zijn? Jan Willem Bolderdijk over zijn onderzoek naar de schurende randjes van duurzaam gedrag.

  • 11 september 2018

    Van Klokhuis-vraag naar Veni-subsidie

    Als kind was Jorrig Vogels al gefascineerd door taal en vergeleek hij de verschillende woorden voor ingrediënten op verpakkingen. Een jaar terug sleepte de taalonderzoeker een Veni-beurs in de wacht. ‘Taal heeft iets telepathisch: het beeld dat ík in...

  • 07 september 2018

    Constructief overleg – gezamenlijke overeenkomst

    Na een intensief en constructief gesprek met de actievoerende studenten van studentenpartij DAG en ROOD (jongeren SP) is donderdagavond een gezamenlijke overeenkomst bereikt op vier punten, vooral gericht op de lange termijn.