Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Effectieve strategieën voor zelfregulerend leren

24 oktober 2011

Komend jaar voert het GION een reviewstudie uit naar de effecten van cognitieve-, metacognitieve- en gedragsmanagementstrategieën, gericht op het verbeteren van de leerprestaties voor rekenen, schrijven en begrijpend lezen.

Kinderen kunnen zelfregulerend leren als ze de beschikking hebben over cognitieve-, metacognitieve- en gedragsmanagementstrategieën, ook wel leerstrategieën genoemd. Leerlingen leren deze strategieën meestal niet uit zichzelf. De leerkracht is de aangewezen persoon om deze strategieën bij de leerlingen aan te leren.

 

Uit onderzoek blijkt dat het aanleren van deze strategieën effectief is. Een aantal vragen is nog niet beantwoord: welk type strategie kan het beste worden aangeleerd, zijn er verschillen tussen typen leerlingen, verschilt de effectiviteit van het type strategie per leerdomein en onderwijssoort.

 

In een meta-analyse worden de resultaten van bestaande onderzoeken over deze vragen samengevoegd tot een kennisbasis voor leerkrachten. De publieksversie van het eindrapport zal concrete aanwijzingen voor leerkrachten bevatten en zal actief onder leerkrachten worden verspreid. Aan de hand van het rapport kunnen de leerstrategieën doelgericht aan de leerlingen worden aangeleerd.

 

Het onderzoek wordt uitgevoerd door dr. H. de Boer, A.S. Donker MSc. en dr. D.D.N.M.Kostons, onder begeleiding van Prof.dr. M.P.C. van der Werf, in opdracht van de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO) van NWO.  

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:28

Meer nieuws

  • 21 juni 2018

    Grenzeloos lallen met Martijn Wieling op Lowlands Science

    Het is bekend dat alcoholgebruik spraak negatief beïnvloedt, maar hoe zit dat bij het spreken van een vreemde taal? Onderzoek suggereert dat het effect hier juist positief lijkt te zijn. Onduidelijk is echter wat er in de mond gebeurt. Dr. Martijn Wieling...

  • 08 juni 2018

    Waardedaling woningen in aardbevingsgebied tot 2015 gemiddeld 9,3%

    Woningen in het Groningse aardbevingsgebied zijn tot 2015 gemiddeld 9,3% in waarde gedaald. Dat concluderen promovendus Nicolás Durán en hoogleraar Ruimtelijke Econometrie Paul Elhorst van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij analyseerden data van de...

  • 06 juni 2018

    RUG op plek 120 in QS ranking

    De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) staat dit jaar op plaats 120 in de QS World Top University Rankings 2019. Afgelopen twee jaar stond de RUG opplaats 113 in deze lijst van bijna 1.000 universiteiten wereldwijd. Op nationale schaal is Groningen dit...