Effectieve strategieën voor zelfregulerend leren
Komend jaar voert het GION een reviewstudie uit naar de effecten van cognitieve-, metacognitieve- en gedragsmanagementstrategieën, gericht op het verbeteren van de leerprestaties voor rekenen, schrijven en begrijpend lezen.
Kinderen kunnen zelfregulerend leren als ze de beschikking hebben over cognitieve-, metacognitieve- en gedragsmanagementstrategieën, ook wel leerstrategieën genoemd. Leerlingen leren deze strategieën meestal niet uit zichzelf. De leerkracht is de aangewezen persoon om deze strategieën bij de leerlingen aan te leren.
Uit onderzoek blijkt dat het aanleren van deze strategieën effectief is. Een aantal vragen is nog niet beantwoord: welk type strategie kan het beste worden aangeleerd, zijn er verschillen tussen typen leerlingen, verschilt de effectiviteit van het type strategie per leerdomein en onderwijssoort.
In een meta-analyse worden de resultaten van bestaande onderzoeken over deze vragen samengevoegd tot een kennisbasis voor leerkrachten. De publieksversie van het eindrapport zal concrete aanwijzingen voor leerkrachten bevatten en zal actief onder leerkrachten worden verspreid. Aan de hand van het rapport kunnen de leerstrategieën doelgericht aan de leerlingen worden aangeleerd.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door dr. H. de Boer, A.S. Donker MSc. en dr. D.D.N.M.Kostons, onder begeleiding van Prof.dr. M.P.C. van der Werf, in opdracht van de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO) van NWO.
Laatst gewijzigd: | 05 oktober 2018 15:56 |
Meer nieuws
-
02 juli 2025
Relinde Weil herbenoemd als lid van Raad van Toezicht RUG
Het heeft de Minister behaagd Relinde Weil te benoemen voor een tweede termijn als lid van de Raad van Toezicht RUG.
-
01 juli 2025
Khalaf Alkhalaf Alumnus van het Jaar 2025
Khalaf Alkhalaf is verkozen tot Alumnus van het Jaar 2025 van de RUG. Hij krijgt de prijs voor zijn inzet voor een goede opvang en begeleiding van vluchtelingen in Nederland en de inspirerende manier waarop hij zijn ervaringen en kennis deelt met...