Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Application of cone beam computed tomography in facial imaging science

26 september 2011

Promotie: dhr. Z. Fourie, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Application of cone beam computed tomography in facial imaging science

Promotor(s): prof.dr. Y. Ren

Faculteit: Medische Wetenschappen

Betrouwbaarheid CBCT-scan onderzocht

Cone beam computed tomography (CBCT) is een medisch beeldvormende techniek die een steeds grotere rol krijg in de orthodontie en kaakchirurgie. De afgelopen tien jaar heeft de techniek zich snel ontwikkeld. Tijdens een CBCT-scan draait een scanner rond het hoofd van de patiënt en maakt met röntgenstraling tot zo’n 600 opnamen. Met behulp van geavanceerde software wordt een gedetailleerde driedimensionale afbeelding van de schedel samengesteld.

Promovendus Zacharias Fourie onderzocht de betrouwbaarheid van CBCT-scans op tal van verschillende wijzen. Niet alleen bracht hij in kaart hoe nauwkeurig afbeeldingen van botweefsel zijn, maar ook hoe nauwkeurig afbeeldingen van weke delen in het gezicht zijn. Hij stelt vast dat verschillende segmentatiemethodes – methodes om de resultaten van de scan weer te geven – leiden tot klinisch relevante verschillen in afbeeldingen. Volledig accuraat zijn de zogenoemde ‘threshold based methods’ dus nog niet. Wel zijn metingen van weke delen in het gezicht betrouwbaar en accuraat. Gegevens uit bestaande CBCT-scans kunnen dan ook worden toegevoegd aan databases met informatie over de diktes van weke gezichtsdelen van verschillende populaties.

Zacharias Fourie (Zuid-Afrika, 1976) studeerde tandheelkunde in Pretoria en orthodontie in Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Orthodontie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), waar hij na zijn promotie zal blijven werken.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:10