Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nieuw academisch centrum versterkt band tussen Tsinghua-universiteit en Rijksuniversiteit Groningen

26 augustus 2011

Staatssecretaris Zijlstra van OCW opent donderdag 1 september 2011 in de Chinese hoofdstad Beijing het Tsinghua-Groningen Joint Research Centre for China-EU relations. Het centrum is een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen en de Tsinghua-universiteit. Studenten Internationale Betrekkingen uit China zullen er onderwijs volgen over Europa en onderzoek verrichten naar de relatie tussen China en de Europese Unie.

De opening van het Tsinghua-Groningen European Centre

De Rijksuniversiteit Groningen heeft al sinds 2005 een Dutch Studies Centre aan de Fudan-universiteit in Shanghai. Tsinghua en Fudan behoren tot de absolute top van het academisch onderwijs in China. ‘Ik ben blij dat wij juist met deze twee universiteiten zo’n diepgaande  samenwerking hebben weten op te zetten,’ zegt de Groningse hoogleraar Geschiedenis en Theorie van Europese Integratie prof. dr. Jan van der Harst. Naast zijn functie in Groningen is Van der Harst wetenschappelijk directeur van de beide centra in China.

Ontwikkeling

De twee instituten verzorgen intensieve cursussen. ‘Maar net als bij de Fudan-universiteit gaan we ook bij het nieuwe centrum in Beijing promotie-projecten opzetten en congressen organiseren,’ schetst Van der Harst het toekomstperspectief. ’Veel universiteiten van over de hele wereld hebben een memorandum of understanding met deze twee universiteiten. Maar alleen als je een echte samenwerking hebt, bestendigt de band en komt er ontwikkeling tot stand. De oprichting van dit soort centra zorgt daarvoor.’

Altijd volgeboekt

Bij het studiecentrum in Shanghai staat de relatie China-Nederland centraal. ‘Dat past goed bij die stad,’ vindt Van der Harst. ‘De Nederlandse aanwezigheid is groot daar, het Nederlandse bedrijfsleven is goed vertegenwoordigd.’ De colleges voor studenten economie en rechten die hij er samen met Groningse collega’s geeft, zijn elk jaar volgeboekt.

Brede focus

Een dergelijke belangstelling verwacht hij ook voor het nieuwe centrum aan Tsinghua-universiteit. Met het onderwerp Europa en de relatie China-EU heeft dat instituut een bredere focus. Van der Harst zal er onderwijs geven aan studenten die een studie Internationale Betrekkingen volgen. ‘Er is in China veel interesse voor Europese eenwording, ook met de problemen die we daar nu mee meemaken. Vanuit het verleden hebben ze veel ervaring en veel contacten met Amerika. Europa is relatief nieuw voor ze en ze zijn uiteraard gewend om op een heel andere manier naar dit soort zaken te kijken. Je merkt dat ze de ontwikkelingen hier met buitengewoon veel belangstelling volgen.’

Wederzijds begrip

Bij de opening op 1 september zullen vanuit Groningen naast Van der Harst de RUG-collegevoorzitter prof.dr. Sibrand Poppema, prof. dr. Douwe Draaisma (hoogleraar Geschiedenis van de Psychologie) en de directeur van het Groningse Confucius-instituut mw. Xuefei Cao-Knoester aanwezig zijn. Staatssecretaris Halbe Zijlstra van OCW verricht de officiële openingshandeling.

Zijlstra: ,,Deze samenwerking is een schoolvoorbeeld van de warme banden tussen onderzoekers en studenten die al een jaar of dertig bestaan tussen China en Nederland. Meer specifiek heeft het initiatief van beide universiteiten het bijzondere neveneffect dat het veroorzaakt wat het bestudeert: internationale betrekkingen. Studenten en onderzoekers uit beide landen onderhouden contact met elkaar, ontmoeten elkaar en brengen elkaar op ideeën. En terwijl ze dat doen kweken ze wederzijds begrip, dat vervolgens weer de verhouding tussen onze landen versterkt.’’

Noot voor de pers

Meer informatie:

• Prof. dr. Jan van der Harst

• Jos Speekman, afdeling Communicatie RUG

• Job Slok, woordvoerder staatssecretaris Zijlstra, tel.  070-4123751 of 06-53255266, e-mail: j.slok minocw.nl

Laatst gewijzigd:24 augustus 2021 09:12
View this page in: English中文