Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nieuw high-tech researchcentrum SPRINT voor Mobiliteit Ouderen

Universitaire samenwerking met bedrijven in Center of Research Excellence
28 juni 2011

Op 29 juni 2011 openen het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Twente het omvangrijke nieuwe researchcentrum SPRINT. Het centrum bundelt de krachten met tientallen bedrijven en zorginstellingen met als doel het herstel en de verbetering van de mobiliteit van ouderen door high-tech innovaties. SPRINT ontwikkelt nieuwe vormen van preventie en revalidatie, en werkt daarbij intensief samen met de industrie om innovaties in de vorm van smart mobility devices snel in de markt te zetten. Ook zal SPRINT -de bij ouderen veel gebruikte- prothesen en orthesen met een nieuwe aanpak aanzienlijk verbeteren. De ambitie is een langere zelfstandigheid van een groeiende groep ouderen, met middelen die bij hen thuis inzetbaar zijn.

SPRINT (Smart mobility devices with improved Patient pRosthesisINTeraction) is een van de acht nieuwe Centers of Research Excellence die Nederland sinds dit jaar rijk is. Het SPRINT research-programma beantwoordt aan de landelijke behoefte aan oplossingen voor het vraagstuk dat de toenemende vergrijzing met zich meebrengt. De nieuwe innovaties verminderen de financiële en personele druk op ziekenhuizen en zorgen ervoor dat ouderen langer zelfredzaam en daarmee ook beschikbaar voor de arbeidsmarkt zijn. Prof. Bart Verkerke, technisch wetenschappelijk directeur van SPRINT: “Dit initiatief bundelt de krachten van bedrijfsleven, onderzoeks- en gezondheidszorginstellingen op het terrein van onderzoek naar nieuwe medische apparaten, programmatuur en hulpmiddelen. Preventie en kostenbesparing zijn hierbij belangrijke uitgangspunten. En men is het er wel over eens, dat techniek de meest kansrijke methode is om dit te bereiken”.

Minder vallen door betere technologie

Eén van de initiatieven van SPRINT is de ontwikkeling van een trainingssysteem, waarmee ouderen hun balans kunnen verbeteren en daardoor een val kunnen voorkomen. Behandeling van de gevolgen van een val kosten nu 400 M€  per jaar. Hier is dus veel te besparen. Er is gekozen voor een volledig nieuwe aanpak met inzet van Serious Gaming om ouderen gemotiveerd te houden sensorsystemen om de mate van balans te meten en bewaking via telemonitoring om de veiligheid te waarborgen. Een eerste versie van dit systeem wordt in 2013 verwacht.

Nieuwe aanpak artrose

Ander voorbeeld is kraakbeenslijtage in de knie, een veel voorkomend probleem. Tot voor kort werd gedacht, dat deze slijtage niet geneest. Fundamenteel onderzoek bij het UMCU toont het tegendeel aan. Om dit fenomeen praktisch in te zetten, wordt binnen SPRINT door het UMCG en de UT een orthese ontwikkeld, waarme mensen in drie maanden tijd weer volledig pijnvrij kunnen lopen zonder ingrijpende operatie voor de plaatsing van een knieprothese.

Betere Beenprothesen

Ook wordt gestart met de ontwikkeling van een nieuwe generatie beenprothesen. Deze worden ontworpen door te kijken naar de individuele mogeljkheden van de patiënt. Hiertoe wordt de hersenactiviteit gescreend tijdens de leerfase van een patiënt. Dit alles maakt intuitief gebruik mogelijk en voorkomt de realisatie van high-tech prothesen, die veel te ingewikkeld zijn voor de gebruiker en daardoor ongebruikt blijven.

De fixatie van deze prothesen aan de stomp middels een stompkoker wordt vervangen door de fixatie aan het resterende bot. Dit voorkomt veel pijnlijke complicaties, verhoogt het comfort en verbetert de controle over de prothese. De eerste proeven lopen momenteel en zijn veelbelovend. Het systeem kan binnen een jaar klaar zijn voor klinisch gebruik.

Openingssymposium

SPRINT wordt officieel opgericht met een openingssymposium op 29 juni vanaf 10.00 uur in het UMCG te Groningen. Tijdens deze dag zal SPRINT uitvoerig worden gepresenteerd en zullen gerenommeerde sprekers het belang van SPRINT toelichten. Diverse deelnemende bedrijven zullen, met behulp van een stand, laten zien wat zij te bieden hebben binnen SPRINT. Daarnaast zullen er posterpresentatie te bekijken zijn van de betrokken researchgroepen.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling persvoorlichting van het UMCG, bereikbaar op telefoonnummer (050) 361 22 00.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:55