Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Telomere biology in cardiovascular disease

13 juni 2011

Promotie: dhr. J. Huzen, 13.15 uur, Doopsgezinde kerk, Oude Boteringestraat 33, Groningen

Proefschrift: Telomere biology in cardiovascular disease

Promotor(s): prof.dr. W.H. van Gilst, prof.dr. D.J. van Veldhuisen

Faculteit: Medische Wetenschappen

Telomeren in cellen van hart, bloed en vaten hebben verschillende lengtes

Telomeren vormen de uiteinden van het chromosoom en beschermen de genen op het DNA tegen beschadigingen. De telomeerlengte wordt gezien als een afspiegeling van de biologische leeftijd. Jardi Huzen toont in zijn proefschrift aan dat de telomeren in verschillende cellen van een persoon niet even lang zijn, maar dat er aanzienlijke verschillen bestaan. Het meten van telomeren in alleen bloed is dus niet voldoende, omdat het niet veel hoeft te zeggen over de telomeren in de bloedvaten of het hart.

Telomeren worden bij elke celdeling iets korter totdat ze uiteindelijk hun beschermende werking verliezen. In het UMCG was al een verband gelegd tussen korte telomeren en het hebben van hartfalen (verminderde pompfunctie van het hart). Huzen heeft nu aangetoond dat patiënten met korte telomeren en hartfalen zich ook minder gezond voelen dan hartfalenpatiënten met langere telomeren. Verder laat hij zien dat niet alleen patiënten met hartfalen korte telomeren hebben, maar ook patiënten met ziekten van de bloedvaten. Als patiënten met een vernauwing van de halsslagader worden geopereerd, dan is de kans groter dat de ziekte terugkeert wanneer de telomeren korter zijn.

Huzen heeft in een grote groep mensen de telomeerlengte van zowel bloedcellen als bloedvatcellen gemeten. Een opvallende bevinding was dat de telomeren in verschillende cellen van een persoon niet even lang zijn, maar dat er aanzienlijke verschillen bestaan. Deze bevinding voegt een nieuwe dimensie toe aan toekomstig onderzoek omdat het enkel meten van telomeren in bloed niet veel hoeft te zeggen over de telomeren in organen zoals het hart, of de bloedvaten. Inzicht in de relaties tussen telomeerlengte en de oorzaken van hart- en vaatziekten is van groot belang voor de ontwikkeling van nieuwe behandelingen.

Jardi Huzen (Holten, 1980) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij voerde zijn promotieonderzoek uit bij de Afdeling Experimentele Cardiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door de Nederlandse Hartstichting. Huzen vervolgt zijn loopbaan als arts-assistent bij de afdeling Psychiatrie van het UMCG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:12