Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Effective monitoring and control with intelligent products

27 juni 2011

Promotie: dhr. G.G. Meyer, 16.15 uur, Doopsgezinde Kerk, Oude Boteringestraat 33, Groningen

Proefschrift: Effective monitoring and control with intelligent products

Promotor(s): prof.dr.ir. J.C. Wortmann

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Intelligente producten bieden soelaas bij verstoringen in planuitvoer

Voor veel organisaties is de dagelijkse beheersing van de uitvoering van de planning belangrijk. Er kunnen dan onvoorziene verstoringen optreden, die menselijk ingrijpen vaak noodzakelijk maken. Veel organisaties vinden de beheersing van het operationele werk lastig, omdat planners tijdige en accurate informatie over de status van de planuitvoering missen. Het onderzoek van Gerben Meyer levert een bijdrage aan de oplossing van dergelijke problemen.

Hij keek daarbij naar organisaties die fysieke goederen bewerken of transporteren. De oplossing ligt in het gebruik van zogenaamde intelligente producten. Deze kunnen worden toegepast in zowel het ontwerp als implementatie van nieuwe informatiesystemen voor de beheersing van de planuitvoering. Deze intelligente producten vormen een uitbreiding van individuele fysieke producten, waarmee elke verandering in de status continu lokaal wordt geregistreerd. Wanneer een verstoring optreedt, kunnen intelligente producten de planners direct daarover informeren. Verder kunnen ze gezamenlijk oplossingen voorstellen om de ernst van de problemen te beperken. Uit evaluaties blijkt dat de informatiesystemen die gebaseerd zijn op intelligente producten erg effectief zijn bij het aanpakken van verstoringen. Dit leidt tot meer effectieve beheersing en een robuustere uitvoering van plannen.

Gerben Meyer (Rijssen, 1983) studeerde computing science aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Meyer is nu postdoc-onderzoeker bij de National Taipei University of Technology .

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:09