Premodern literature and the idea of history
Oratie : dhr. prof.dr. S.I. Sobecki, 16.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Titel: Premodern literature and the idea of history
Leeropdracht: Engelse letterkunde en cultuurkunde van de middeleeuwen, alsmede oudgermanistiek
Faculteit: Letteren
Premoderne literatuur en de opvatting van geschiedenis
Of een bepaalde tekst nu voorafgaat aan sociaal-cultureel onderzoek of daaruit voortvloeit, literatuurwetenschappers hebben een theorie over geschiedenis nodig. In tegenstelling tot historici hebben wij wel een afgebakend studieobject. Dit studieobject - de tekst - heeft een verruiming doorgemaakt als gevolg van de druk die op de canon is uitgeoefend en sommigen onder ons willen het nu misschien eenvoudig definiëren als ‘geschrift’. En hoewel ‘geschrift’ geen afgebakende categorie is, hebben we niet te maken met het dilemma van de historicus die ‘alles en niets’ moet bestuderen (Koselleck). Wij literatuurwetenschappers hebben zo onze eigen uitdagingen: wat is onze relatie met de geschiedenis en met de historische tijd?
In de moderne tijd wordt de toekomst gezien als open en onbegrensd. Vooruitgang impliceert altijd een andere toekomst. In onze opvatting van tijd verwachten we voortdurende verandering, groei en verbetering. Wat gebeurt er als we deze denkrichting toepassen op de studie van premoderne literatuur? We zoeken en geven prioriteit aan verandering en herschikken, herindelen en herinterpreteren - op anachronistische wijze - de historische werkelijkheid in overeenstemming met onze epistemologie van tijd. Ons studieobject verandert op zijn beurt in een dynamische historiografie van sociale en culturele verandering en we onderscheiden steeds subtielere gradaties van verandering: verschuivingen, keerpunten, hervormingen, revoluties. We hebben daardoor meer synoniemen ontwikkeld voor verandering dan voor stilstand.
Ik stel voor dat we literaire werken bestuderen tegen de achtergrond van structuren die zich verzetten tegen een eenvoudige diachronische indeling en die openstaan voor cyclicaliteit, herhaling, stilstand en verlies.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:11 |
Meer nieuws
-
10 juli 2025
Vanaf 2026 nieuw bachelorprogramma Fries in Groningen
De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en de provincie Fryslân tekenen op 10 juli een convenant waardoor het vanaf september...
-
04 juli 2025
RUG reikt verschillende prijzen uit tijdens Ceremony of Merits
De RUG heeft verschillende prijzen uitgereikt aan excellente onderzoekers en studenten tijdens de Ceremony of Merits op 4 juli 2025.
-
03 juli 2025
Forse subsidie Nij Begun voor project digicoaches Groningen en Noord-Drenthe
In alle gemeenten in Groningen en Noord-Drenthe komt er ruimte om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden tot digicoach. Het initiatief hiervoor komt van de Digital Literacy Coalition (DLC): een netwerk van organisaties die zich...