Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

The expanding world of RAAS: novel insights in the development of renal disease

04 april 2011

Promotie: mw. J. Kamilic, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The expanding world of RAAS: novel insights in the development of renal disease

Promotor(s): prof.dr. H. van Goor, prof.dr. G.J. Navis

Faculteit: Medische Wetenschappen

Individuele behandeling nierziekten stap dichterbij

Het aantal patiënten met chronische nierziekten neemt ieder jaar toe. De behandelmogelijkheden groeien, maar voor steeds meer patiënten zijn dialyse en niertransplantatie op termijn de enige opties. Dit is niet alleen zeer belastend voor de patiënt, maar ook erg duur.

Promovenda Jelena Kamilic verrichtte onderzoek naar de oorzaken van nierziekten. Ze concentreerde zich hierbij op de invloed van het renine-angiotensine aldosterone systeem (RAAS), een hormoonsysteem dat grote invloed heeft op onze bloeddruk, zoutbalans en extracellulair bloedvolume. Beheersing van het RAAS kan de progressie van nierschade voorkomen, zo is de achterliggende gedachte. ACE-remmers zijn veelgebruikte medicijnen die het RAAS beïnvloeden. Kamilic identificeerde in een diermodel genetische variaties (WU-L en WU-B) die de reactie op schade door angiotensine II bepalen. Hoopgevend is dat deze genetische variaties ook bij mensen bestaan. Verder ontdekte Kamilic onder meer dat DNA-methylatie een rol lijkt te spelen in de gevoeligheid voor nierschade. De onderzoekster is hoopvol over de toekomstige behandeling van nierziekten. Volgens haar zal het niet lang meer duren tot patiënten een individuele, ‘op maat gesneden’ therapie kan worden geboden.

Jelena Kamilic (Servië, 1977) studeerde geneeskunde in Belgrado. Ze verrichtte haar promotieonderzoek aan de afdelingen Pathologie & Medische Biologie en Nefrologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd mede gefinancierd door de Jan Kornelis De Cock Stichting. Kamilic blijft als onderzoeker werkzaam in het UMCG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:09