Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

18 maart 2011

Promotie: mw. N. Wehres, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Optical spectroscopy of interstellar and circumstellar molecules. A combined laboratory and observational study.

Promotor(s): prof.dr. A.G.G.M. Tielens, prof. H.V.J. Linnartz

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nieuwe technieken voor onderzoek aan instabiele moleculen in de ruimte

In haar proefschrift beschrijft Nadine Wehres onderzoek aan inter- en circumstellaire moleculen door laboratorium en astronomische data te vergelijken met gegevens die in het laboratorium zijn verkregen. De nadruk ligt daarbij op niet stabiele moleculen.

Geavanceerde spectroscopische technieken, zoals tijdsopgeloste fluorescentie en cavity ring-down spectroscopie, zijn gebruikt om spectra te verkrijgen van C9H3 en HC7H in supersonisch expanderend plasma. Dergelijke koolstofketens worden gezien als mogelijke dragers van de diffuse interstellaire banden. Daarnaast zijn fluorescentie spectra gemeten en vergeleken met emissie spectra die zijn waargenomen met de New Technology Telescope in de Red Rectangle planetaire nevel. De toekenning van astronomische data, gebruikmakend van laboratoriumgegevens, levert snapshots op van een actieve chemie in de ruimte.

Nadine Wehres (Duitsland, 1979) studeerde scheikunde aan de Heinrich Heine University in Düsseldorf. Het onderzoek werd uitgevoerd aan het Kapteyn Instituut voor Sterrenkunde van de RUG en bij het Sackler Laboratorium voor Astrofysica (Sterrewacht Leiden) en het Laser Centrum VU. Financiering kwam van het Marie Curie FP6 Network 'The Molcular Universe'. Wehres gaat door met het onderzoek als postdoc aan de University of Colorado.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:11