Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Leerlingen leren meer Frans

02 februari 2011

Steeds meer middelbare scholen stappen voor de lessen Frans over op AIM, een nieuwe communicatieve methode. De Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie van de Rijksuniversiteit Groningen onderzocht de effectiviteit van deze methode op het H.N. Werkman College in Groningen. De resultaten zijn positief, zo blijkt uit het onderzoeksrapport.

Bij de Canadese methode AIM wordt vanaf het begin in de klas uitsluitend Frans gesproken, voor het begrip ondersteund met gebaren. Dit heeft als effect dat leerlingen veel Frans horen en gewend raken aan het idee om zelf Frans te spreken. Pas later wordt lezen en schrijven geïntroduceerd. Daarnaast is er in de methode veel aandacht voor theater om de motivatie te verhogen en leerlingen actief te betrekken.

Deze duidelijk andere aanpak kan ook leiden tot onzekerheid bij docenten, leerlingen en ouders. Daarom werd er onderzocht wat de resultaten van AIM zijn op het taalniveau.

Spreken en schrijven

In het onderzoek werd gekeken naar de effecten op de spreekvaardigheid aan het eind van het eerste schooljaar en naar de ontwikkeling van schrijfvaardigheid in de laatste drie maanden. Twee AIM-klassen werden vergeleken met twee brugklassen die les krijgen met een traditionele methode.

Communicatieve houding

De leerlingen die les krijgen volgens de AIM-methode vallen op in hun communicatieve houding, ze durven meer Frans te spreken, begrijpen meer en hebben een betere woordenschat. Maar ook de schrijfvaardigheid profiteert van deze methode. De leerlingen beginnen pas laat met schrijven, maar toch bevatten hun teksten al snel complexere constructies, meer variatie in woordgebruik en uiteindelijk meer natuurlijke taal. Alleen het aantal spelfouten ligt vooral in het begin wel veel hoger.

Het H.N. Werkman College is in 2009 gestart met het gefaseerd invoeren van de methode. De school is blij met de resultaten en zal de invoering vervolgen. Om ook een kritische vinger aan de pols te houden, wordt de samenwerking tussen Rijksuniversiteit Groningen en H.N.Werkman College voortgezet.

Noot voor de pers

Contact: Saskia Visser, Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie, tel.: 050-363 5271, e-mail: s.j.visser@rug.nl

Laatst gewijzigd:04 januari 2018 15:43

Meer nieuws

  • 11 december 2018

    Eeuwenoude recepten uit de beerput (video)

    Archeoloog Merit Hondelink onderzoekt wat Nederlandse stedelingen uit de middenklasse aten in de 16e tot en met de 18e eeuw. Ze onderzoekt monsters uit oude beerputten op sporen van voedselbereiding. Maar Hondelink kookt zelf ook vergeten gerechten,...

  • 07 december 2018

    Nieuw themanummer Stem-, Spraak en Taalpathologie

    Stem-, Spraak- en Taalpathologie heeft het themanummer “Research Tutorials door Nederlandstalige onderzoekers in het buitenland, deel II” gepubliceerd.

  • 05 december 2018

    Fotoreportage: De schatten van de UB

    Fotoreportage over bijzondere boeken op de afdeling Bijzondere collecties van de UB.