Leerlingen leren meer Frans
Steeds meer middelbare scholen stappen voor de lessen Frans over op AIM, een nieuwe communicatieve methode. De Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie van de Rijksuniversiteit Groningen onderzocht de effectiviteit van deze methode op het H.N. Werkman College in Groningen. De resultaten zijn positief, zo blijkt uit het onderzoeksrapport.
Bij de Canadese methode AIM wordt vanaf het begin in de klas uitsluitend Frans gesproken, voor het begrip ondersteund met gebaren. Dit heeft als effect dat leerlingen veel Frans horen en gewend raken aan het idee om zelf Frans te spreken. Pas later wordt lezen en schrijven geïntroduceerd. Daarnaast is er in de methode veel aandacht voor theater om de motivatie te verhogen en leerlingen actief te betrekken.
Deze duidelijk andere aanpak kan ook leiden tot onzekerheid bij docenten, leerlingen en ouders. Daarom werd er onderzocht wat de resultaten van AIM zijn op het taalniveau.
Spreken en schrijven
In het onderzoek werd gekeken naar de effecten op de spreekvaardigheid aan het eind van het eerste schooljaar en naar de ontwikkeling van schrijfvaardigheid in de laatste drie maanden. Twee AIM-klassen werden vergeleken met twee brugklassen die les krijgen met een traditionele methode.
Communicatieve houding
De leerlingen die les krijgen volgens de AIM-methode vallen op in hun communicatieve houding, ze durven meer Frans te spreken, begrijpen meer en hebben een betere woordenschat. Maar ook de schrijfvaardigheid profiteert van deze methode. De leerlingen beginnen pas laat met schrijven, maar toch bevatten hun teksten al snel complexere constructies, meer variatie in woordgebruik en uiteindelijk meer natuurlijke taal. Alleen het aantal spelfouten ligt vooral in het begin wel veel hoger.
Het H.N. Werkman College is in 2009 gestart met het gefaseerd invoeren van de methode. De school is blij met de resultaten en zal de invoering vervolgen. Om ook een kritische vinger aan de pols te houden, wordt de samenwerking tussen Rijksuniversiteit Groningen en H.N.Werkman College voortgezet.
Noot voor de pers
Contact: Saskia Visser, Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie, tel.: 050-363 5271, e-mail: s.j.visser rug.nl
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:55 |
Meer nieuws
-
28 maart 2023
Een sprong in het diepe: van onderzoek naar ondernemen
Wat kun je doen als je als onderzoeker je idee op de markt wilt brengen? Dat is een stap die voor onderzoekers vaak niet vanzelf komt. Bij de RUG zijn er daarom een aantal organisaties die daarbij kunnen helpen, waaronder VentureLab. Zo ontstond...
-
09 maart 2023
Meer Joden in vijf Groningse gemeenten vermoord dan tot nu toe bekend: 90%
In de Tweede Wereldoorlog zijn in vijf gemeenten in de provincie Groningen meer joden vermoord dan tot nu toe werd gedacht. Dit blijkt uit onderzoek van Richard Paping, historicus aan de Rijksuniversiteit Groningen. Voorheen werd gedacht dat 15% van...
-
07 maart 2023
Feministisch verzet in Iran kent een lange geschiedenis
Dr. Donya Ahmadi, universitair docent Internationale Betrekkingen aan de Faculteit der Letteren, onderzoekt en documenteert de rol van vrouwelijke activisten in de politieke ontwikkelingen van het Iran van de 20ste en 21ste eeuw.