Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

27 januari 2011

Promotie: mw. N.P. Sri Harta Mimba, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen.

Proefschrift: Public sector performance measurement in less developed countries. The case of Indonesian Local governments

Promotor(s): prof.dr. G.J. van Helden

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Prestatie van publieke sector in ontwikkelingslanden

Hoe goed of slecht voert de publieke sector zijn taken uit in ontwikkelingslanden? De publieke sector hier kenmerkt zich door geringe institutionele capaciteit, geringe betrokkenheid van ‘stakeholders’ en wijdverbreide corruptie. Onderzoekster Sri Harta Mimba bekeek hoe managers bij lagere overheden in Indonesië prestatie-informatie gebruiken in hun functioneren. Daartoe voerde zij een case-study uit bij twee lokale overheden op het eiland Bali: Denpasar Stad en Jembrana Regentschap. Het onderzoek toont aan dat de bestudeerde lagere overheden moeten opereren in een sterk geïnstitutionaliseerde context, zoals blijkt uit uniforme regelgeving en gelijke typen belanghebbenden. Managers van districtbureaus dienen primair de prestatiebelangen van dominante belanghebbenden, maar zij hebben hun eigen verantwoordelijkheden, zoals bij de besteding van middelen. Daarmee dienen deze managers ook deels de prestatiebelangen van niet-dominante belanghebbenden. Tot slot tonen de managers zich pragmatisch, in de zin dat zij ‘gecompliceerde prestatiedimensies’, zoals de vraag hoe men het beste ‘waar voor zijn geld’ krijgt, lijken te vermijden.

Ni Putu Sri Harta Mimba (Indonesië, 1973) studeerde accountancy aan de Universitas Gadjah Mada in Yogyakarta. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij onderzoekschool SOM en de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:12