Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Microbial physiology in relation to the availability of water

10 januari 2011

Promotie: dhr. M.C. de Goffau, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Microbial physiology in relation to the availability of water

Promotor(s): prof.dr. J.M. van Dijl, prof.dr. J.E. Degener

Faculteit: Medische Wetenschappen

Fysiologie van micro-organismen in relatie tot de beschikbaarheid van water

De beschikbaarheid van water is de belangrijkste voorwaarde voor microbiële groei op oppervlakken in (semi-)gesloten omgevingen zoals couveuses. De studies in dit proefschrift laten zien dat de relatieve luchtvochtigheid op koude oppervlakken hoger is dan op warme oppervlakken, waardoor microbiële groei juist op de koude plekken moet worden gezocht. Met deze inzichten kan de hygiëne in couveuses verbeterd worden.

De beschikbaarheid van water bepaalt verder niet alleen welke bacteriën of schimmels ergens kunnen groeien, maar ook hoe ze daar groeien. Experimenten met variaties in luchtvochtigheid lieten zien dat micro-organismen hun fysiologische eigenschappen aanpassen aan hun omgeving. Als gevolg van deze aanpassingen wordt bijvoorbeeld hun antibioticaresistentie beïnvloedt. Het onderzoek werd gefinancierd door NWO/SRON.

Ir. Marcus de Goffau (Colombo, Sri Lanka, 1982) studeerde Molecular Sciences aan Wageningen Universiteit. Zijn promotieonderzoek voerde hij uit bij de afdeling Medische Microbiologie van het UMCG. De Goffau vervolgt zijn loopbaan als postdoc-onderzoeker in het UMCG op het gebied van diabetes type 1.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:11