Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

26 november 2010

Promotie: dhr. P.M. van Midwoud, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: An alternative approach based on microfluidics to study drug metabolism and toxicity using liver and intestinal tissue

Promotor(s): prof.dr. G.M.M. Groothuis, prof.dr. E.M.J. Verpoorte

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nieuw systeem kan communicatie tussen organen nabootsen

Paul van Midwoud heeft een nieuw systeem ontwikkeld waarmee het mogelijk is om het omzetten van medicijnen in het menselijk lichaam na te bootsen. Hiervoor gebruikte hij plakjes (slices) van het intacte orgaan. Het bijzondere aan dit systeem is dat Van Midwoud hiermee ook in staat was om communicatie tussen de organen onderling na te bootsen. Hiertoe ontwikkelde hij een geminiaturiseerd systeem waarin plakjes van de darm en lever geplaatst kunnen worden. Vervolgens kan er een vloeistofstroom aangebracht worden en worden de door de darm gevormde stoffen afgevoerd en naar de lever gebracht. Op deze manier wordt zichtbaar wat het effect van de door de darm gevormde producten op de lever is. In zijn proefschrift toont hij aan dat met dit systeem de regulatie van galzoutsynthese te meten is. Dit systeem zal bijdragen tot een betere voorspelling van metabolisme en toxiciteit in de mens en proefdieren in vivo. Daarom heeft het de potentie om een significante bijdrage te leveren aan metabolisme- en toxiciteitsstudies van nieuwe medicijnen en aan de reductie van het proefdiergebruik bij de geneesmiddelenontwikkeling.

Paul van Midwoud (Hoogeveen, 1983) studeerde scheikunde aan de VU in Amsterdam. Zijn promotieonderzoek deed hij aan de Rijksuniversiteit Groningen bij de vakgroep Farmacokinetiek, Toxicology & Targeting en de vakgroep Farmaceutische Analyse. Beide maken deel uit van de onderzoekschool GUIDE. Zijn promotieonderzoek werd gefinancierd door ZonMw. Hij gaat door als postdoc-onderzoeker in Zwitserland.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:14