Consument eist waar voor zijn geld, wanprestaties worden afgestraft
Hoe waarderen klanten de grootste Nederlandse bedrijven? De OV-sector en banken zijn het volgens klanten veel slechter gaan doen in het afgelopen jaar, terwijl gemiddeld genomen bedrijven juist iets beter zijn gaan presteren. Het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen, MIcompany en MetrixLab reiken samen voor de tweede keer de jaarlijkse Customer Performance Awards uit. De nominaties in de verschillende sectoren zijn nu bekend: vooral warenhuizen en energiebedrijven blijken het goed te doen. Een opvallende genomineerde is T-Mobile.
Bedrijven uit de top honderd van de Nederlandse dienstverleners zijn genomineerd op basis van een grootschalig onderzoek onder ruim 5000 Nederlandse consumenten. Zij gaven hun mening over bedrijven waarvan zij zelf klant zijn. De awards worden op 1 februari uitgereikt aan bedrijven in zeven sectoren die relatief het best presteren op:
- de geleverde waarde richting de klant (V2C: value to customer)
- de toekomstige waarde van de klant voor het bedrijf (V2F: value to firm)
Genomineerden Customer Performance Awards
Na uitgebreide analyses van de data zijn de volgende genomineerden per sector uit de bus gekomen:
-
Retail (Drogisterijen, Warenhuizen, Postorder online)
Bol.com, Ikea, Kruidvat -
Financiële dienstverlening (Banken, Verzekeraars, Zorgverzekeraars)
Centraal Beheer Achmea, Rabobank, Univé -
Energie (Energiemaatschappijen, Oliemaatschappijen)
Delta, Essent, Shell -
Vervoer (Openbaar vervoer, vliegmaatschappijen)
KLM/AirFrance, NS, RET -
Supermarkten
Albert Heijn, Dirk/Bas/Digros ,Lidl -
Reizen (Vakantieparken, Reisorganisaties)
Booking.com, Center Parcs, Landal Greenparks -
Telecom (Vast telecom (incl. kabel), Mobiele telecom)
KPN, Tele2, T-Mobile
Per sector wordt een customer performance award worden uitgereikt. Daarnaast krijgt één bedrijf, die van alle onderzochte bedrijven het best scoort op de twee meegenomen dimensies, de overall award.
Banken en OV-bedrijven onderuit
Het gemiddelde bedrijf blijkt het afgelopen jaar iets beter te scoren dan tijdens het vorige onderzoek: een stijging van ongeveer 1%. Er zijn echter grote verschillen tussen sectoren. OV-bedrijven zijn het veel slechter gaan doen met een daling van maar liefst 18,1% (zie figuur 1, onderaan dit bericht). Ook in de bankensector blijft het kommer en kwel. De geleverde waarde richting klanten gaat verder achteruit met 8,9% naar een nieuw dieptepunt. Opvallend is verder dat OV-bedrijven in 2010 richting klanten het slechtst presteren (zie figuur 2).
Warenhuizen en energiebedrijven sterke stijgers
Con sument eist waar voor zijn geld
Een opvallend resultaat is verder dat de Nederlandse consument in vergelijking met vorig jaar relaties met bedrijven veel minder belangrijk is gaan vinden. Het gaat de Nederlandse consument vooral om prijs en kwaliteit (zie figuur 3). Deze stijging is vooral zichtbaar bij Telecom en het Openbaar Vervoer. In het Openbaar vervoer worden deze factoren drie keer belangrijker, terwijl dit bij mobiele telecommunicatie zeven keer belangrijker is geworden. Opvallend is dat in beide branches momenteel nogal wat reuring is. De klant wordt kritischer en eist waar voor zijn of haar geld.Klantrelaties worden bij banken belangrijker
Bij banken is de trend anders: was vorig jaar de rol van het merk nog het belangrijkste element in de klantenwaardering voor banken, dit jaar blijkt de relatie die de klanten hebben met de bank veruit het belangrijkst.
CIC, Micompany en MetrixLab
Met de customer performance awards bundelen drie partijen hun krachten: het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen, het intelligence bureau MIcompany en het marktonderzoeksbureau MetrixLab. Het Customer Insights Center is verantwoordelijk voor de wetenschappelijke basis van het onderzoek. Dit onderzoekscentrum vormt het Nederlandse kennisplatform voor professionals, waarbinnen klantkennis uit recent en relevant marketingonderzoek wordt gedeeld.
MIcompany stelt binnen het onderzoek vast welke waarde bedrijven voor zichzelf uit klanten weten te creëren. MIcompany is een gespecialiseerd bureau in het identificeren van groeikansen voor bedrijven op basis van gegevens over klantgedrag. Onderzoeker Toon Alleman stelt: “MetrixLab is verantwoordelijk voor de dataverzameling en de benchmark opbouw op het gebied van Customer Performance en specialist op het gebied van online marktonderzoek in meer dan 44 landen wereldwijd.”
Programma uitreiking Customer Performance Awards
Datum: 1 februari 2011
Locatie: Hotel Oud London, Woudenbergseweg 52, 3707 HX Zeist
- 13.00u Ontvangst
-
13.30u Opening door dagvoorzitter Dr. J.T. Bouma (RUG, CIC)
-
13.45u 'Challenges and Opportunities in Customer Value Creation', door prof. dr. W.J. Reinartz, customer management expert van de Universiteit van Keulen)
-
14.30u 'Geheimen achter excellente klantprestaties', door drs. M.C. Schaeffer, Marketing Directeur Bol.com
-
15.15u PAUZE
-
15.45u 'Terugblik en toekomstige ontwikkelingen DCPI', door prof. dr. P.C. Verhoef (RUG)
-
16.30u Uitreiking Customer Performance Awards 2011, door dr. M.S. Bügel, founding partner MIcompany
-
18:00u Afsluiting door dagvoorzitter dr. J.T. Bouma
-
18:15u BORREL & BUFFET
Meer informatie
Prof.dr. Peter C. VerhoefDr. Jelle Bouma



Laatst gewijzigd: | 23 november 2021 09:33 |
Meer nieuws
-
23 juni 2025
‘Onderwijs staat centraal in mijn loopbaan’ - hoe het Erkennen & Waarderen-programma ruimte geeft aan onderwijstalent
Voor Evelien Croonen, Universitair Docent aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, betekent het landelijke programma Erkennen & Waarderen een belangrijke verschuiving. Niet alleen onderzoek telt mee voor een loopbaanstap, ook onderwijskwaliteit...
-
20 mei 2025
Van oesterzwam tot overall
Een shirt van schimmels - of preciezer gezegd van mycelium textiel. Het zou een goede stap kunnen zijn richting een duurzamere mode-industrie. Tenminste: als het materiaal zó ontwikkeld kan worden dat het goed bruikbaar is voor kleding én...
-
08 mei 2025
6 miljoen euro voor grootschalig noordelijk project voor duurzame gezondheidszorg: Care2Change
Care2Change. Een groot consortium met zo'n beetje alle noordelijke ziekenhuizen, lokale overheden, kennisinstellingen zoals de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool en een aantal zorgbedrijven gaat samenwerken in een project over duurzame...