Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Adaptation of Ralstonia solanacearum biovar 2 to temperate climates

08 oktober 2010

Promotie: mw. P. Stevens, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Adaptation of Ralstonia solanacearum biovar 2 to temperate climates

Promotor(s): prof.dr. J.D. van Elsas

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Bacterie aardappelziekte bruinrot zit nog altijd in het oppervlaktewater

De bacterie die vroeger de aardappelziekte bruinrot veroorzaakte is nog steeds aanwezig in het Nederlandse oppervlakte water en heeft zijn ziekmakende eigenschappen behouden, ontdekte promovenda Patricia Stevens. Voor de Nederlandse aardappeltelers is dit belangrijk om te weten, omdat Ralstonia solanacearum biovar 2 daarmee - bijna twintig jaar na twee grote uitbraken van de ziekte - een blijvend risico vormt voor de aardappelteelt. De resultaten van het onderzoek van Stevens naar de genetische diversiteit van de Nederlandse R. solanacearum populatie kan, indien besmetting van een perceel wordt vastgesteld, een belangrijk hulpmiddel zijn bij het vaststellen van de mogelijke bron van besmetting en daarmee een snellere aanpak ter voorkoming van verdere verspreiding.

Daarnaast vond Stevens sterke aanwijzingen dat het organisme zich aanpast aan de lokale condities zoals lage temperaturen in de winter en de afwezigheid van vatbare gastheerplanten zoals de aardappel. Deze toegenomen ‘fitness’ lijkt gerelateerd te zijn aan veranderingen in het genetisch materiaal die het gevolg zijn van de activiteit van specifieke genomische elementen. Stevens onderzoek geeft inzicht in fundamentele aspecten van genoomevolutie van dit specifieke organisme.

Patricia Stevens (Heerenveen, 1972) studeerde aan de Biologische Laboratorium Opleiding aan de Hanzehogeschool Groningen. Haar promotieonderzoek deed zij aan de Rijksuniversiteit Groningen, bij de afdeling Microbiële Ecologie. Inmiddels werkt zij daar als postdoctoraal onderzoeker.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:15