Skip to ContentSkip to Navigation
About us Latest news News News articles

Nieuwe hoogleraar over de psychologische invloed van reclame

17 juni 2010

Reclame is bedoeld om ons te verleiden tot het kopen van gewenste, maar soms ook ongewenste producten en diensten. De vraag is: lukt dat ook? Wat werkt in reclame en wat niet, voor wie en onder welke omstandigheden? Bob Fennis, sinds 1 juni 2010 hoogleraar Consumer Behaviour aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen, heeft over dit onderwerp een boek geschreven: The Psychology of Advertising. Fennis maakte samen met Wolfgang Stroebe van de Universiteit Utrecht een overzicht van wat we via wetenschappelijk psychologisch onderzoek nu weten over de impact van reclame op ons geheugen, onze wensen en voorkeuren en op ons gedrag.

Wat maakt dat reclame er soms in slaagt ons te verleiden tot het kopen van producten die we soms niet eens willen? Dat we doneren aan instanties waarvan we nog niet eerder hadden gehoord, dat we stemmen op politieke kandidaten met zelfs een bedenkelijke reputatie, dat we onze op gezondheid gerichte levensstijl willenveranderen, hoewel dat misschien niet eens helpt? De impact van reclame is vaak subtiel en impliciet, maar soms ook luidruchtig en niet te vermijden.

Gevoel van zelfcontrole

Consumentengedrag en -beïnvloeding vormen het hart van Fennis’ onderzoek. Wanneer gaan consumenten overstag, wanneer ervaren zij weerstand en hoe trachten marketeers die weerstand te verminderen? ‘Ik kijk naar de psychologische processen die een rol spelen bij beïnvloeding en weerstand tegen beïnvloeding,’ vertelt Fennis. ‘Die processen spelen ook een grote rol bij de werking van reclame en andere vormen van marketingcommunicatie. Een centraal concept is het gevoel van zelfcontrole bij de consument.’ Consumenten die vermoeid zijn na een lange dag hard werken, of die druk zijn met verschillende taken op het moment van beïnvloeding, beschikken over minder zelfcontrole om weerstand te bieden aan een reclameboodschap en worden daardoor kwetsbaar.’

The Psychology of Advertising

Het boek The Psychology of Advertising (Uitgeverij Psychology Press) van Fennis en Stroebe bespreekt onderwerpen op het terrein van sociale en consumenten psychologie. Vragen die aan de orde komen zijn: wat voor invloed heeft reclame op klantgedrag en waardoor komt dat? Welke psychologische processen verklaren de effectiviteit van reclame? Hoe verwerken consumenten reclameboodschappen? Welke reclameboodschappen werken en wanneer en waarom? Dit boek is het eerste dat een uitgebreid overzicht geeft van de psychologische impact van reclame binnen de context van de nieuwste ontwikkelingen in de sociale en consumenten psychology en is een toegankelijke stijl geschreven, met weinig technische terminologie.

Curriculum vitae

Prof.dr. B.M. Fennis (Tilburg, 1968) is per 1 juni 2010 benoemd tot hoogleraar Consumer Behavior bij de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Hij studeerde sociale psychologie aan de Universiteit Utrecht en communicatiewetenschap (cum laude) aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In 1999 promoveerde Fennis in Utrecht op het proefschrift ‘Health on television: Studies on the content and effects of mass media messages.’ Dit betrof een onderzoek naar het beeld en de effecten van gezondheidsreclame op televisie. Fennis werkte onder meer als senior onderzoeks- en communicatieadviseur bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en als senior consultant bij Boer & Croon Corporate Communication. In 2001 werd hij universitair docent bij de Vrije Universiteit Amsterdam. Sinds 2004 was hij als universitair hoofddocent respectievelijk verbonden aan de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht.

Noot voor de pers

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:57

Meer nieuws

  • 07 februari 2023

    Pas op: onzichtbare beïnvloeding!

    Of je nu op straat wordt aangesproken, de krant leest of door Instagram scrolt, constant word je beïnvloed. Ook wanneer we ons er niet bewust van zijn, heeft dit effect op onze overtuigingen en ons gedrag. Hoe kan het dat wij zo gemakkelijk te...

  • 07 februari 2023

    Evrim Ursavas receives large EU grant

    Associate professor Evrim Ursavas has received funding by the EU for a new project on the development of a hydrogen market in Greece. The project is called TRIĒRĒS Valley and its main objective is to activate the development of a hydrogen market in...

  • 07 februari 2023

    Evelien Croonen and Gert-Jan Romensen winners of Best Practice in Teaching and Learning Awards

    Last Thursday, February 2nd, assistant professor Evelien Croonen won the jury award for Best Practices in Teaching and Learning at the Faculty of Economics and Business (FEB). Lecturer & postdoctoral researcher Gert-Jan Romensen won the audience...