Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Symposium over relatie tussen voetbal en religie

26 mei 2010

GRONINGEN - Met het oog op het naderend WK Voetbal organiseerde de theologische faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen woensdag het symposium 'De Mondiale Magie van het Voetbal'.

Tijdens het symposium wordt onder meer aandacht besteed aan de magische rituelen in het Afrikaanse voetbal en aan de stiltecentra in Duitse stadions. Het symposium wordt gehouden op 26 mei.

Mensen kunnen zich soms net zo verbonden voelen met een voetbalelftal als met een kerk. Miljoenen mensen over de hele wereld zijn binnenkort weer wekenlang in de ban van het voetbal. Allemaal overtuigd dat zij gaan winnen. Maar waar komt dat door? Is het de perfecte opstelling, zijn het de spelers of is het toch te danken aan magie, religie en bijgeloof ?

RTV Noort

Bekijk de verslaglegging van RTV Noord

Symposium over voetbal en religie

Zo verbonden als mensen zich kunnen voelen met een kerk, zo is tegenwoordig voor veel mensen de band met een voetbalelftal. Over voetbal en religie is vandaag een symposium in Groningen. Paul Kurpershoek praat met initiatiefnemer Yme Kuiper, antropoloog verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen en godsdienstwetenschapper Jorien Holsappel, die onderzoek deed naar stadionkapellen in Duitsland.

Radio 1
Laatst gewijzigd:08 augustus 2023 12:19