De opleiding gespiegeld
Oratie: dhr. prof.dr. J.E. Tulleken, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Titel: De opleiding gespiegeld
Faculteit: Medische Wetenschappen
Patiënten worden om uiteenlopende redenen op een intensive care (IC) opgenomen. Een belangrijk deel van de patiënten komt van de operatiekamer of vanwege een ernstige metabole ontregeling, infectie of bloeding. IC geneeskunde vormt een eigen kennisdomein, waarvoor een specifieke opleiding vereist is. De opleiding tot intensivist is een vervolgopleiding en bedraagt slechts 24 maanden. Ondermeer internisten, anesthesiologen en chirurgen kunnen zich na of ook al in de laatste fase van hun opleiding in het moederspecialisme verder bekwamen in het vak IC geneeskunde. Intensivisten worden tegenwoordig volgens het competentiemodel opgeleid. In een opleiding gestuurd vanuit eindtermen, zoals het vroeger was, lag de nadruk vooral op medisch handelen. In het nieuwe opleiden komen de andere belangrijke competenties (samenwerken, organisatie, wetenschap, maatschappelijk handelen, professionaliteit) duidelijker aan bod. Een intensivist behoort niet alleen een bekwaam medicus te zijn maar ook competent in de andere rollen in de geneeskunde: zoals collega, leidinggevende, bemiddelaar, opleider, of onderzoeker. De competenties moeten steeds bijgesteld en verder ontwikkeld worden. In de opleiding is actief leren, dat wil zeggen participerend en interactief leren op de werkplek, belangrijker dan frontaal onderwijs. Heel belangrijk is goede interactie met de opleiders en regelmatige evaluatie op denken, handelen en attitude. Om de gewenste doelen te bereiken voldoet het huidige opleidingscurriculum tot intensivist niet meer. Verzelfstandiging tot een eigen specialisme zal, naar verwacht, meer vooruitgang geven. Ook zal leren op de werkplek moeten worden geoptimaliseerd. Multidisciplinair opleiden van artsen en verpleegkundigen o.a. via simulatieonderwijs bevordert de teamprestatie en de kwaliteit van zorg op een IC.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:13 |
Meer nieuws
-
02 juli 2025
Relinde Weil herbenoemd als lid van Raad van Toezicht RUG
Het heeft de Minister behaagd Relinde Weil te benoemen voor een tweede termijn als lid van de Raad van Toezicht RUG.
-
01 juli 2025
Khalaf Alkhalaf Alumnus van het Jaar 2025
Khalaf Alkhalaf is verkozen tot Alumnus van het Jaar 2025 van de RUG. Hij krijgt de prijs voor zijn inzet voor een goede opvang en begeleiding van vluchtelingen in Nederland en de inspirerende manier waarop hij zijn ervaringen en kennis deelt met...