Skip to ContentSkip to Navigation
About us Latest news News News articles

Ontwikkeling in de beroepsvaardigheden van leraren

23 maart 2010

Oratie: dhr. prof.dr. W.J.C.M. van de Grift, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: Ontwikkeling in de beroepsvaardigheden van leraren

Leeropdracht: Onderwijskunde

Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Leerlingen die goed presteren bij talen en wiskunde hebben later een jaarinkomen dat duidelijk hoger ligt dan het gemiddelde. Leraren kunnen met hun onderwijs een niet te verontachtzamen deel van de verschillen in prestaties van de leerlingen beïnvloeden en daarmee een belangrijke rol spelen in onze economie.

Sommige leraren benutten hun professionele ruimte beter dan anderen: Zij boeken bij hun leerlingen veel meer leerwinst. Er zijn aanwijzingen dat de invloed van leraren op zowel de betrokkenheid als de prestaties van de leerlingen groter wordt naarmate zij meer in staat zijn hun lessen te intensiveren, door feedback, door een variatie aan werkvormen en een hoge leerstofgerichte interactie tussen zichzelf en de leerlingen en de leerlingen onderling.

Nog groter kan de invloed van leraren worden wanneer zij in staat zijn hun onderwijs af te stemmen op verschillen tussen hun leerlingen en wanneer zij zwakke leerlingen extra aandacht en hulp bieden. Toch slaagt maar ongeveer de helft van de leraren in het voortgezet onderwijs erin hun onderwijs voldoende te intensiveren en goed af te stemmen op de verschillen tussen hun leerlingen. Dit is ernstig als we ons realiseren dat de afgelopen jaren in Nederland het aantal 15-jarigen dat problemen heeft met lezen groeide en dat het aantal zeer goede lezers in Nederland niet echt hoog is.

De universitaire lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen heeft daarom een onderzoeksprogramma opgesteld naar de ontwikkeling in de beroepsvaardigheden van leraren. Belangrijke vragen zijn of een verbetering in beroepsvaardigheden gepaard gaat met hogere prestaties en leerwinst van leerlingen en wat er gedaan kan worden om de ontwikkeling in beroepsvaardigheden van leraren te bevorderen.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:13

Meer nieuws

  • 13 oktober 2023

    Moniek Tromp benoemd tot Captain of Science van de Topsector Chemie

    Prof. dr. Moniek Tromp is door de minister van Economische Zaken en Klimaat benoemd tot Captain of Science van de topsector Chemie. Zij is per 1 juli 2023 de opvolger van prof. dr. ir. Bert Weckhuysen van de Universiteit Utrecht.

  • 12 september 2023

    Kunst in tijden van AI

    Leonardo Arriagada Beltran verrichtte zijn promotieonderzoek op het raakvlak van computergegenereerde kunst en kunstmatige intelligentie, een technologie die voortdurend in ontwikkeling is. Op 21 september a.s. verdedigt hij zijn proefschrift....

  • 28 augustus 2023

    Harish Vedantham en Casper van der Kooi genomineerd voor Wetenschapstalent 2023.

    Harish Vedantham en Casper van der Kooi zijn door New Scientist genomineerd voor Wetenschapstalent 2023. De verkiezing is bedoeld om jonge wetenschappers en hun onderzoek een podium te geven.