Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Ontwikkeling in de beroepsvaardigheden van leraren

23 maart 2010

Oratie: dhr. prof.dr. W.J.C.M. van de Grift, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: Ontwikkeling in de beroepsvaardigheden van leraren

Leeropdracht: Onderwijskunde

Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Leerlingen die goed presteren bij talen en wiskunde hebben later een jaarinkomen dat duidelijk hoger ligt dan het gemiddelde. Leraren kunnen met hun onderwijs een niet te verontachtzamen deel van de verschillen in prestaties van de leerlingen beïnvloeden en daarmee een belangrijke rol spelen in onze economie.

Sommige leraren benutten hun professionele ruimte beter dan anderen: Zij boeken bij hun leerlingen veel meer leerwinst. Er zijn aanwijzingen dat de invloed van leraren op zowel de betrokkenheid als de prestaties van de leerlingen groter wordt naarmate zij meer in staat zijn hun lessen te intensiveren, door feedback, door een variatie aan werkvormen en een hoge leerstofgerichte interactie tussen zichzelf en de leerlingen en de leerlingen onderling.

Nog groter kan de invloed van leraren worden wanneer zij in staat zijn hun onderwijs af te stemmen op verschillen tussen hun leerlingen en wanneer zij zwakke leerlingen extra aandacht en hulp bieden. Toch slaagt maar ongeveer de helft van de leraren in het voortgezet onderwijs erin hun onderwijs voldoende te intensiveren en goed af te stemmen op de verschillen tussen hun leerlingen. Dit is ernstig als we ons realiseren dat de afgelopen jaren in Nederland het aantal 15-jarigen dat problemen heeft met lezen groeide en dat het aantal zeer goede lezers in Nederland niet echt hoog is.

De universitaire lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen heeft daarom een onderzoeksprogramma opgesteld naar de ontwikkeling in de beroepsvaardigheden van leraren. Belangrijke vragen zijn of een verbetering in beroepsvaardigheden gepaard gaat met hogere prestaties en leerwinst van leerlingen en wat er gedaan kan worden om de ontwikkeling in beroepsvaardigheden van leraren te bevorderen.

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:39

Meer nieuws

  • 11 september 2018

    Van Klokhuis-vraag naar Veni-subsidie

    Als kind was Jorrig Vogels al gefascineerd door taal en vergeleek hij de verschillende woorden voor ingrediënten op verpakkingen. Een jaar terug sleepte de taalonderzoeker een Veni-beurs in de wacht. ‘Taal heeft iets telepathisch: het beeld dat ík in...

  • 07 september 2018

    Constructief overleg – gezamenlijke overeenkomst

    Na een intensief en constructief gesprek met de actievoerende studenten van studentenpartij DAG en ROOD (jongeren SP) is donderdagavond een gezamenlijke overeenkomst bereikt op vier punten, vooral gericht op de lange termijn.

  • 04 september 2018

    Weg met die systeemplafonds

    Als Zuidlarens jongetje vond hij al die oude gebouwen in de stad Groningen maar niks. De interesse in historische panden kwam pas later, tijdens zijn studie Bouwkunde. Als bouwkundige is René Bosscher nu verantwoordelijk voor de buitenkant van de gebouwen...