Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

FEB-hoogleraar Flip de Kam op Clingendael-symposium over innovaties in patiëntenzorg (livestream)

09 februari 2010

“Op jacht naar twintig procent: over stijgende zorguitgaven en de rol van innovaties” is de titel van de lezing van prof.dr. C.A. (Flip) de Kam op woensdag 10 februari (13.15u). De honorair hoogleraar economie van de publieke sector aan de FEB is een van de sprekers op het 10e Clingendael European Health Forum: ‘Zorginnovaties anno 2010 meer geketend dan ooit tevoren’.

Wetenschappers en zorgprofessionals geven tijdens dit jubileumsymposium - in dialoog met de aanwezigen - hun visie op de rol en mogelijkheden voor innovatie in de patiëntenzorg. Hoe creëren zorgbestuurders en zorgprofessionals ruimte voor geavanceerde zorg aan patiënten? Veroudering en een toename van patiënten met meerdere ziektebeelden stellen steeds hogere eisen aan de medische zorg en de afstemming tussen zorgverleners. Met welke (nieuwe) obstakels worden bestuurders en zorgprofessionals -nu en straks- geconfronteerd door de financiële crisis, tekortkomingen en lacunes in het zorgstelsel, stapeling van verantwoordelijkheden, en geïnstitutionaliseerd wantrouwen? Welke nieuwe mogelijkheden zijn er om deze hindernissen te overwinnen en welke rol spelen patiënten en patiëntenorganisaties hierin?

Het European Health Forum is een platform van o.a. zorgprofessionals, bestuurders, zorgconsumenten en de Pharmaceutical Committee van de Amerikaanse Kamer van Koophandel. Het Clingendael Symposium vindt mede plaats onder auspiciën van de Federatie van Medisch Wetenschappelijke Verenigingen (FMWV).

• 13.00 u: Opening en welkomstwoord
    Roland Zegger, voorzitter Pharmaceutical Committee AmCham
  • 13.05 u: Inleiding sprekers en programma
    Henk Smid, directeur ZonMw, dagvoorzitter
  • 13.15 u: “Op jacht naar twintig procent: over stijgende zorguitgaven en de rol van innovaties”
    Prof.dr. C.A. (Flip) de Kam, honorair hoogleraar economie van de publieke sector, Universiteit Groningen
  • 13.45 u: “Survivor or the fittest? Een evolutionair perspectief op innovaties in de gezondheidszorg”
    Prof. Dr. K. (Kim) Putters, hoogleraar management van instellingen in de gezondheidszorg, Erasmus Universiteit Rotterdam
    Drs. E. den Breejen, Erasmus Universiteit Rotterdam
  • 14.15 u: “Hoe centraal staat de patiënt bij zorginnovatie?”
    M.J. (Maarten) Ploeg, directeur Diabetes Vereniging Nederland
  • 14.45 u: Pauze
  • 15.15 u: “Verbeterde prognose van endeldarmkanker ondanks verzekeraars en overheid”
    Dr. H.J. (Harm) Rutten, oncologisch chirurg, Catharina-ziekenhuis, Eindhoven
  • 15.45 u: “ParkinsonNet: innovatie resulteert in implementatie.”
    Dr. M. (Marten) Munneke, Radboud Universitair Medisch Centrum
  • 16.15 u Paneldiscussie