Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Openbare bibliotheek kan met aparte afdeling meer jongeren trekken

04 februari 2010

De meeste basisschoolleerlingen gaan nog vaak en graag naar de bibliotheek, maar in de puberteit neemt zowel leesplezier als bibliotheekbezoek af. Uit onderzoek van de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat jongeren moeite hebben met het vinden van voor hen geschikte boeken. Het rapport pleit daarom voor een aparte jongerenafdeling met naast literatuur en adolescentenromans ook aandacht voor tijdschriften en andere genres boeken die jongeren graag lezen, zoals thrillers, chicklit en fantasy.

De Wetenschapswinkel deed het onderzoek in opdracht van de Openbare Bibliotheek Groningen en werd uitgevoerd door studente moderne letterkunde Marieke Deinum. Ze maakte gebruik van de leengegevens van alle 15, 16 en 17-jarige leden van de Openbare Bibliotheek Groningen en verrichtte een enquête onder 85 jongeren, die lid zijn van deze bibliotheek. Ook keek ze in bestaande jongerenafdelingen elders in het land.

Uiterlijk en bereikbaarheid

Jongeren vallen tussen jeugd- en volwassenenafdeling in en hebben moeite om die overstap te maken. Naast het beter zicht- en vindbaar maken van boeken die geschikt zijn voor jongeren, spelen ook uiterlijk en bereikbaarheid van de jongerenafdeling een belangrijke rol. Oplossingen die bibliotheken vaak zoeken om meer jongeren te trekken, zijn zichtbaar in de opzet en aankleding van de ruimte en in de aanwezigheid van games en computers. "Toch is een aantrekkelijke inrichting alleen niet genoeg", concludeert Marieke Deinum, die verschilllende jongerenafdelingen in bibliotheken in Nederland bekeek. "In de bibliotheken waar ook daadwerkelijk jongeren te vinden waren, zag je een combinatie van een uitgebreid en afgestemd boekenaanbod met een aantrekkelijke inrichting".

Afnemend leesplezier

Er zijn ook andere redenen aan te wijzen waarom jongeren minder in de bibliotheek komen en vooral ook minder boeken lenen. In de leeftijdsfase 15-17 jaar treden er belangrijke veranderingen in de patronen van vrijetijdsbesteding op, waarbij onder andere uitgaan en bijbaantjes belangrijker worden. Maar ook de school speelt een rol in het leesgedrag van jongeren. Mogen de meeste leerlingen in de onderbouw van de middelbare school nog jeugdboeken lezen, in de bovenbouw moeten ze verplicht de stap zetten naar literatuur voor volwassenen. Hierdoor neemt het leesplezier duidelijk af. Ook dit proces wordt in het rapport “De jongerenbibliotheek” beschreven.

Noot voor de pers

Contact: Saskia Visser, Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie, tel. 050-363 5271 (werk), e-mail: s.j.visser rug.nl

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:58