Schoon water en droge voeten duurder; meeste provincies laten autobelasting onveranderd
De waterschapslasten stijgen aanzienlijk sterker dan de inflatie. De stijging van de provinciale heffingen is gering. Dit maakt het Centrum voor onderzoek van de economie van de lagere overheden (COELO) op 21 januari bekend. Het COELO is een onderzoeksinstituut verbonden aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG.
Waterschapslasten: stijging 3 à 4 keer de inflatie
Waterschappen zorgen voor droge voeten en zuiveren het afvalwater. Elk huishouden betaalt hiervoor een ingezetenenheffing en een zuiveringsheffing. De gemiddelde ingezetenenheffing stijgt dit jaar met 2,57 euro tot 62,63 euro, een verhoging van 4,3 procent. De gemiddelde zuiveringsheffing voor een meerpersoonshuishouden stijgt met ruim 5 euro tot 154 euro (+ 3,4 procent). Beide stijgingen liggen ruim boven de inflatie van circa 1 procent.
Huiseigenaren betalen verder nog een heffing 'gebouwd', een soort waterschaps-ozb. Die is op dit moment nog niet bekend.
Autobelasting provincies stijgt nauwelijks
Provincies heffen één belasting: opcenten op de motorrijtuigenbelasting. Zij dreigen deze belasting kwijt te raken bij de invoering van rekeningrijden. Bovendien bezuinigt het rijk binnenkort honderden miljoenen op het provinciefonds. Toch stijgen de opcenten dit jaar nauwelijks. In acht van de twaalf provincies blijven ze gelijk. Een eigenaar van een auto van 1.000 kilo die rijdt op benzine betaalt in 2010 gemiddeld 54 cent meer dan vorig jaar.
Gemeentelijke heffingen nog niet bekend
Niet alle gemeenten hebben hun tarieven al vastgesteld. Daarom is het op dit moment nog niet te zeggen in welke mate de gemeentelijke lasten zullen stijgen. De stijging van de lasten in grote gemeenten wordt volgende week bekend.
Relatie met andere cijfers
Het CBS publiceert vandaag de stijging van de begrote opbrengst van de lokale belastingen. Die cijfers verschillen van de hierboven gepresenteerde lasten. Opbrengsten stijgen vaak sterker dan lasten, doordat er elk jaar weer meer huishoudens, woningen en auto’s zijn. De opbrengst van de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting stijgt bijvoorbeeld veel sterker dan het bedrag per auto, doordat er steeds meer auto’s rondrijden. Opbrengsten zeggen dus weinig over de door huishoudens ervaren lasten.
Meer informatie: Corine Hoeben, tel. 050-3633766 of Maarten Allers, telefoon 050-3633745, e-mail: coelo rug.nl.
Laatst gewijzigd: | 31 januari 2018 11:54 |
Meer nieuws
-
25 april 2024
Lineke Sneller appointed as Professor of Practice of Digitalization & AI in Accounting and Auditing
The Faculty of Economics and Business (FEB) is pleased to announce that as of 1 May, professor Lineke Sneller will be appointed as Professor Practice of Digitalization & AI in Accounting and Auditing. The chair is situated within the department of...
-
25 april 2024
Jenny van Doorn and co-authors receive 2024 Weitz-Winer-O’Dell Award
Jenny van Doorn and co-authors Martin Mende, Maura L. Scott (both Florida State University), Dhruv Grewal (Babson College) and Ilana Shanks (Stony Brook University) have won the 2024 Weitz-Winer-O’Dell Award. They received the award for their paper...
-
19 april 2024
Nieuwe scriptieprijs voor masterstudenten Economie en Bedrijfskunde
Hoe kunnen we economie en bedrijfskunde studenten prikkelen om in hun masterscriptie aandacht te besteden aan belangrijke maatschappelijke uitdagingen? De 14 Nederlandse faculteiten economie en bedrijfskunde, verenigd in het Decanenberaad Economie...