Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Journal of Marketing: Best Paper Award voor FEB hoogleraren Verhoef en Leeflang

14 december 2009

Het artikel "Understanding the Marketing Department’s Influence Within the Firm" van de hoogleraren Peter Verhoef en Peter Leeflang van de faculteit heeft de Harold M. Maynard Award gewonnen voor het beste paper gepubliceerd in 2009 in het Journal of Marketing. Ze zijn daarmee de eerste onderzoekers van een niet-Amerikaanse universiteit en ook de eerste Nederlanders die deze award krijgen. De prijs wordt uitgereikt op de Winter Conference van de American Marketing Association in New Orleans (USA) van 19-22 februari 2010.

Uitgever van het Journal of Marketing, the American Marketing Association, heeft de award genoemd naar de Amerikaanse hoogleraar Maynard, die een pionier is op het gebied van marketing.

Innovatievermogen marketing
Het winnende artikel gaat over de mogelijk dalende invloed van marketingafdelingen binnen bedrijven, waarover momenteel veel wordt gedebatteerd in het bedrijfsleven en de wetenschap. Verhoef en Leeflang onderzochten wat zowel de drijvende krachten als de gevolgen zijn van de invloed van marketingafdelingen.

Het blijkt dat deze invloed vooral wordt bepaald door haar innovatievermogen en de mate waarin de afdeling hun bijdrage aan het bedrijfsresultaat kan aantonen. Met deze constatering kunnen marketeers hun voordeel doen. Ondanks dat de marketingexperts de marktgerichtheid van het bedrijf vormgeven, blijkt het niet zo te zijn dat hun centrale rol in het klantcontact hun invloed vergroot. Er is wel een positief verband tussen de invloed van de marketingafdeling en de marktgerichtheid, die op zijn beurt een positief verband heeft met de bedrijfsprestatie. Hiermee toont het artikel aan, dat een sterke marketingafdeling belangrijk is voor een bedrijf.

Award
Als winnaar van de award wordt het artikel gekozen in een betreffende jaargang, dat na twee ronden de meeste stemmen krijgt van de leden van de redactieraad.

"Science and practice"
In een eerste reactie op de uitverkiezing zegt Verhoef: "We are very pleased and honored with this award.
And it means a lot to us, that we have done this jointly working in our department of marketing here in Groningen. It was a very nice experience to jointly work on this important research project. Moreover, it shows that one can do excellent research, that both has a strong impact on marketing practice and marketing science."

Literatuur
Verhoef, Peter C. and Peter S.H. Leeflang (2009), Understanding the Marketing Department’s Influence Within the Firm, Journal of Marketing, 73 (2), 14-37.

Download Artikel (FEB intranet (login); alleen medewerkers)

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:53