Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

CHE-Excellence Label 2009: Economie bij beste in Europa

16 november 2009

Het Centre for Higher Education Development (CHE) schaart de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen, op het vakgebied Economie tot de zogenaamde Excellence Group van beste universiteiten in Europa. De Excellence Group telt slechts 69 leden, oftewel 1,5 procent van alle 4.500 instellingen voor hoger onderwijs in Europa.

De drie sterren zijn behaald in de categorieen "publications", "citations" en "student mobility", respectievelijk de omvang en impact van de onderzoeksoutput en de aantallen inkomende en uitgaande internationale uitwisselingsstudenten.

Onafhankelijke, Europese ranking
Het CHE is een onafhankelijk Duits instituut dat een ranking opstelt van Europese instellingen voor hoger onderwijs, waarbij de kwaliteit van onderzoek en internationalisering centraal staat. Met de CHE-Excellence Ranking kunnen aankomende masterstudenten of promovendi bepalen aan welke universiteit in Europa zij het beste wetenschappelijk onderzoek kunnen verrichten.

Criteria
Voor de vergelijking van economisch onderzoek hanteert de CHE zes criteria: aantal publicaties, aantal citaties (vergeleken met de mondiale standaard), aantal veel geciteerde onderzoekers, internationale mobiliteit van studenten en onderzoekers en deelname aan het Erasmus Mundus programma van de Europese Unie. Aan de hand hiervan maakt het het CHE een voorselectie van faculteiten of vakgroepen, die bij minstens één van de criteria kunnen bogen op buitengewoon goede prestaties. voor 2009 hoort Economie in Groningen daarbij.

Naast kwantitatieve cijfers bevat de Excellence Ranking veel informatie over masterstudies, promotieplaatsen, onderzoeksteams en zwaartepunten van de vakgroepen, maar ook over zaken als wonen, faciliteiten en collegegeld.

Meer informatie: www.excellence-ranking.org en www.che-excellence-ranking.eu.

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:54