Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Eerste 'stage- en carrièremarkt energiesector' op Energy Delta Convention

09 november 2009
EICP

Op 18 november 2009 vindt in Martiniplaza te Groningen de eerste Energy Internship and Career Plaza (EICP) plaats. Dit evenement is een ontmoetingsplaats voor bedrijven, studenten en kennisinstituten en maakt deel uit van de jaarlijkse Energy Delta Convention. EICP is een initiatief van de Rijksuniversiteit Groningen, stichting Energy Valley, energy Delta Institute en de Hanzehogeschool Groningen.

Bijzonder is de internationale opzet gekoppeld aan het thema energie: EICP biedt studenten de gelegenheid om kennis te maken met de energiewereld en vice versa. Via een online Talent Pool kan vooraf wederzijdse interesse worden gewekt.

Lezing Gerhard Schröder

De organisatie van EICP is in handen van een comité van buitenlandse studenten en RUG-stagecoördinatoren. De Energy Delta Convention is een internationale conferentie met wortels in het Noorden. Dit geeft (internationale) studenten kansen op stage- en carrièrmogelijkheden in noordelijke en internationale energiesector. De dag wordt afgesloten met een lezing van Gerhard Schröder, voorzitter Nord Stream consortium en voormalig bondskanselier van Duitsland.

Bekendheid energiesector

Studenten hebben behoefte aan goede informatie over carrièremogelijkheden in de energiesector. Het is lang niet altijd duidelijk dat ook voor studenten letteren, rechten of psychologie interessante loopbaanmogelijkheden in de energiesector liggen. Het evenement wil daarom bekendheid met de energiesector stimuleren. Daarom zijn bedrijven en organisaties in deze sector uitgenodigd om stagemogelijkheden, managementtraineeships of carrièremogelijkheden voor studenten te presenteren.

Match via Online Talent Pool

Deelnemende bedrijven krijgen vooraf via een online Talent Pool inzicht in de vaardigheden van studenten. Tegelijkertijd kunnen studenten via dezelfde Talent Pool zien welke bedrijven stages, projecten of banen aanbieden. De Talent Pool is een samenwerking tussen EICP en Student Stock. De real life match komt via een speed dating battle op de EICP tot stand.

Internationale studenten doen graag stage in de regio
Aan de Rijksuniversiteit Groningen studeren circa 2300 buitenlandse studenten en aan de Hanzehogeschool Groningen ruim 1400. Zij hebben behoefte aan goede informatie over de arbeidsmarkt. Juist buitenlandse studenten hebben belangstelling voor stages en onderzoeksopdrachten in de Energy Valley regio: zij zijn hier al in het buitenland en hebben niet altijd de financiële middelen om ver te reizen.

Buitenlandse bedrijven

Daarnaast brengt het evenement studenten in contact met internationale bedrijven. Ongeveer 50 procent van de studenten van de Rijksuniversiteit Groningen en 100 procent van de  studenten van de Hanzehogeschool Groningen lopen tijdens de opleiding één of meer stages. Wie een stage over de grens wil doen, is vaak veel tijd kwijt met het vinden van een passend bedrijf. Door studenten in een informele sfeer met internationale bedrijven in contact te brengen, kunnen ze er sneller achter komen welk soort organisatie bij hun talenten aansluit. Tevens krijgen bedrijven studenten die al een internationale levensopvatting hebben.

Het programma loopt van van 8.30 tot 18.15 uur.

Energy Delta Convention, 16-18 november

Noot voor de pers