Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Robert van Wessel wint Aart Bosman Prijs voor het beste ICT onderzoek

13 oktober 2009
Gezinus Hidding, financier van de Aart Bosman Prijs, en Robert van Wessel

Prof. dr. Henk Sol, juryvoorzitter en hoogleraar aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde heeft vrijdag 9 oktober de winnaar bekend gemaakt van de Aart Bosman Prijs 2009: dr. Robert van Wessel. In zijn proefschrift onderzocht Van Wessel de positieve en negatieve effecten in organisaties van het gebruik van ICT standaarden.

De Aart Bosman Prijs is de enige prijs in Nederland en Belgie waarmee een proefschrift op het gebied van informatiesystemen en ICT-toepassingen wordt onderscheiden. Eens per twee jaar kunnen promovendi naar de prijs van 4.000 euro dingen. De prijs is vernoemd naar prof. dr. Aart Bosman als pionier en grondlegger van het vakgebied Bestuurlijke Informatiekunde in Nederland.

Van Wessel

Uit alle kandidaten voor de Bosman Prijs 2009 heeft de jury twee finalisten geselecteerd. Zij presenteerden op 9 oktober hun promotieonderzoek in een korte voordracht tijdens de feestelijke bijeenkomst die mede gewijd was aan de belangrijke wetenschappelijk ontwikkelingen in het vakgebied Bestuurlijke Informatiekunde. Robert van Wessel (Den Haag, 1965) is door de jury uitgekozen. Van Wessel, momenteel werkzaam als Business Architect bij de ABN AMRO voerde zijn onderzoek als externe promovendus uit. Hij promoveerde  op 11 november 2008.

Onderzoek

In het proefschrift, met als titel ‘Realizing Business Benefits from Company IT Standardization’ en ondertitel ‘Case study research into the organizational value of IT standards, towards a company IT standardization management framework’, wordt het onontgonnen terrein van de gevolgen van het gebruik van IT-normen binnen bedrijven beschreven. Dergelijke “bedrijfs-IT-normen” zijn gedefinieerd als: “de specificatie van een IT-proces of IT-product dat herhaaldelijk en consequent wordt gebruikt in het bedrijf”.

Onder de bedrijfs-IT-procesnormen vallen normen voor het verbetering van de kwaliteit van processen en diensten, IT governance, IT service management en projectmanagement. Bedrijfs-IT-productnormen betreffen normen voor interoperabiliteit, veiligheid en kwaliteit van IT-producten. Het belangrijkste doel van het toepassen van bedrijfs-IT-normen is het verbeteren van bedrijfsprestaties. Voorbeelden hiervan zijn:

1) verlaging van kosten van de ontwikkeling en de ondersteuning van de IT-infrastructuur;
2) verbeteren van de klanttevredenheid over IT-diensten;
3) kwaliteitsverhoging en interoperabiliteitsverbetering van informatiesystemen, zowel binnen een bedrijf als tussen bedrijven onderling;
4) verhogen van de schaalbaarheid en flexibiliteit van IT-systemen.
Kern van dit onderzoek is te bepalen hoe beoogde zakelijke voordelen van het gebruik van bedrijfs-IT-normen kunnen worden behaald.

Jury rapport

Opvallend aan het onderzoek van Robert van Wessel is de veelomvattendheid, waarmee hij het onderzoek heeft uitgevoerd, aldus de jury. Hij heeft zowel veel theorie bestudeerd als naar veel organisaties gekeken. De jury heeft veel waardering voor de nuance van het onderzoek, waarbij ook de negatieve effecten van standaardisatie wordt belicht.
Het proefschrift wordt als een grote stap voorwaarts gezien ten aanzien van het bespreken van ICT-standaarden.

Dr. Robert van Wessel – Realizing Business Benfits from Company IT Standardization.
Bekijk de presentatie van Van Wessel

:
Prof. dr. Henk Sol, juryvoorzitter en hoogleraar Faculteit Economie en Bedrijfskunde, e-mail: h.g.sol rug.nl, tel. 050-363 3825.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:53