Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Model voor meer inzicht in kartels

15 september 2009

Promovendus Bastiaan Overvest deed onderzoek naar de economische theorie van kartels. Zijn proefschrift draagt bij aan het inzicht waarom het ene kartel langer bestaat dan het andere. Dit is van belang omdat de maatschappelijke impact van een kartel dat lang bestaat veel groter is dan een kartel dat slechts kort bestaat.

Er is sprake van een kartel wanneer een aantal bedrijven, expliciet of stilzwijgend, afspreekt om de prijs te verhogen of de kwaliteit te verminderen. In Nederland en veel andere landen is dit verboden. Overvest probeerde een of meer aspecten van de dynamiek van kartels beter te begrijpen door een speltheoretisch model op te stellen. Aan de hand van zo’n model kunnen vervolgens methoden worden afgeleid die bijdragen aan het uiteenvallen van kartels of zelfs de vorming ervan voorkomen. Overvests onderzoek geeft ook aanknopingspunten voor toezichthouders zoals de NMa om kartels op te sporen.

Curriculum vitae
Bastiaan M. Overvest (Leeuwarden, 1980) studeerde economie aan de RUG. Hij verrichtte zijn onderzoek bij onderzoeksschool SOM van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Hij promoveert op 24 september 2009 (14.45u) bij prof.dr. J.L. Moraga-Gonzalez. De titel van het proefschrift is: Essays on the theory of collusion. Overvest werkt nu als zaakbehandelaar bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:53