Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Herdenkingsconcert Ewald Kooiman

20 augustus 2009

Docent hymnologie en kerkmuziek aan de Rijksuniversiteit Groningen Jan Luth verzorgt op zaterdag 3 oktober een uniek concert in het Groningse Leens. Tijdens het concert brengt Luth muziek ten gehore die Ewald Kooiman ook tijdens zijn laatste optreden in het kader van de Calvijnweek van de VU speelde. Dit concert wordt dan ook speciaal opgedragen aan Kooiman, emeritus hoogleraar orgelkunde aan de VU en één van de meest vooraanstaande organisten in Europa .

Luth's uitgangspunt voor het programma was Kooiman als Bach interpretator en anderzijds het Geneefse psalter als bron voor composities. Dat heeft geleid tot een programma waarin het Geneefse psalter centraal staat, maar ook de uitstraling daarvan in de Duitse orgelliteratuur.

Het cantorij van het Groninger Studentenpastoraat onder leiding van Gerrit Jan Niemeijer zingt de bijbehorende koralen, met enkele aanvullingen. Los van het Geneefse psalter klinkt ook een groot Bachwerk en het koraal Schmuecke dich, o liebe Seele.

Tijdens het concert wordt het Hinszorgel in de Petruskerk bespeeld. Het orgel werd in de jaren 1733/34 gebouwd door de Groningse orgelmaker Albertus Anthoni Hinsz in opdracht van Anna Habina Lewe, douairière Van Starkenborg, collatrix van de Kerk van Leens. De nog jonge orgelmaker had zijn naam als zelfstandig orgelmaker gevestigd bij de ombouw en vergroting van het orgel in de Martinikerk te Groningen in 1729, in opdracht van de weduwe van Frans Caspar Schnitger met wie hij later trouwde.

1.     Toccata in F BWV 540, Johann  Sebastian Bach (1685-1750)
2.     Psalm 23, Susanne van Soldt-manuscript  (1599)
3.     Koorzetting Psalm 23, Gerrit Jan Niemeijer (*1941)
4.     Psalm 130, Susanne van Soldt-manuscript
5.     Koorzetting Psalm 130 uit Voor de kinderen van Korach, Willem Vogel (*1920)
6.     5 variaties over Psalm 6, Anthoni van Noordt  ( ? – 1675)
7.     Koorzetting Psalm 6, Gerrit Jan Niemeijer
8.     Koraalvoorspel Freu dich sehr , o meine Seele, Johann Ludwig Krebs (1713 – 1780)
9.     Koraalvoorspel O Mensch, bewein dein Suende gross, Johann Sebastian Bach
10.   Koraalvoorspel Vor deinen Thron tret ich hiermit, Johann Sebastian Bach
11.   Koraalvoorspel Schmuecke dich, o liebe Seele, Johann Sebastian Bach 12.

Waar en wanneer?

Datum:     zaterdag 3 oktober 2009